Gratis AI premium gebruiken aan de HU. (Maar wil je dat ook?)

Beeld gemaakt door Copilot.

ChatGPT is gratis, maar wil je meer dan een paar plaatjes of lappen tekst generen moet je Premium aanschaffen. Aan de HU kunnen studenten en medewerkers gratis gebruik maken van de AI-tool Copilot. Daar zitten wel wat mitsen en maren aan.

Grote kans dat je wel eens van ChatGPT hebt gehoord of het zelfs hebt gebruikt. Dat is ook niet zo gek, want met 350 miljoen wereldwijde gebruikers is de chatbot van OpenAI marktleider op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Er zijn ook andere, minder bekende AI-tools zoals Anthropic, Gemini en Copilot. Van die laatste kun je sinds september als HU-student of medewerker met je inloggegevens gratis de premium-versie gebruiken. Ter vergelijking: ChatGPT Premium kost 22,50 euro per maand. En Copilot (voor niet-HU-ers) 22 euro per maand.

Veiliger dan ChatGPT

Copilot lijkt op het eerste gezicht veel op ChatGPT. Je kunt opdrachten (prompts) geven en het programma komt met een antwoord. Hogeschool Utrecht ziet het liefst dat studenten en medewerkers van Copilot gebruikmaken, niet van andere AI-tools. Dat komt door een ‘verwerkersovereenkomst’ tussen HU en Microsoft, het bedrijf achter Copilot.

‘Het voordeel van Copilot is dat Microsoft de gegevens niet mag gebruiken of doorverkopen. Bij andere AI-tools is dat risico er wel’, verklaart Joris Goos, directeur IM&ICT van de HU. Daarnaast is ook Commercial Data Protection ingeschakeld, te herkennen aan het groene schild met vinkje, als je inlogt met je HU-account.

Ongegeneerd je hart te luchten tegen de chatbot? Nee, dat nu ook weer niet. Volgens Goos is het van ‘belang geen gevoelige informatie’ te vermelden in je prompts. Ofwel: geen herleidbare persoonsgegevens of vertrouwelijke informatie over de HU.

Pas op wat je prompt

Het is dus veilig maar ook niet? Klopt, en dat heeft te maken met het feit je gegevens buiten de Europese Unie in datacentra worden verwerkt. Goos: ‘Daar gelden de EU-privacywetgeving niet.’ En toch is dat geen reden om met Microsoft te breken. ‘De samenwerking biedt veel voordelen’, zegt Goos.

Bovendien staat op het interne intranet EENHU dat de HU binnenkort Copilot gaat aanbieden waarvan de data wel binnen de EU wordt verwerkt. Wanneer dat is weet Goos niet. ‘Microsoft werkt eraan.’

Niet zo duurzaam

Los van de privacy, zit er nog een nadeel aan het gebruik van AI-chatbots zoals Copilot. Het kost namelijk enorm veel stroom. Een prompt aan ChatGPT vraagt bijna tien keer zoveel energie als een zoekopdracht op Google. Microsoft, het bedrijf achter Copilot, is sinds 2020 30 procent meer CO2 gaan uitstoten. De schuldige: AI.

De HU zegt duurzaamheid erg belangrijk te vinden. In 2030 wil de school CO2-neutraal opereren, mede door het energieverbruik te verduurzamen. Goos erkent dat deze ambitie schuurt met het hoge energiegebruik van AI. ‘Of onze studenten en medewerkers AI willen gebruiken, laten we aan hen over.’

Hoeveel uitstoot de AI-industrie veroorzaakt is onduidelijk. Techbedrijven zijn er namelijk niet transparant over. Zoals het er nu uitziet zal AI in 2027 net zoveel energie gebruiken als heel Nederland bij elkaar. Alleen al bij Google is de CO2-uitstoot in vijf jaar tijd met bijna 50 procent toegenomen, terwijl het bedrijf belooft in 2030 volledig energieneutraal te zijn.

Dat bezwaar ziet Goos ook. Maar om toch af te sluiten met een positieve noot, wil hij graag benadrukken dat ‘AI ook kan leiden tot snellere innovaties met een positieve invloed op het milieu. En daar wil de HU graag aan bijdragen.’