Columns

Als je coacht en het komt aan bij de student: daar doe ik het voor

Huib
Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

‘Dit vind ik veel interessanter dan ik dacht’, zegt ze terwijl haar ogen oplichten. Vanuit huis bel ik met een student die druk bezig is met een videoproductie over de wapenhandel richting Israël. ‘Ik doe dit soort onderwerpen nooit, maar dit is zo actueel. Echt heel belangrijk.’ 

Een glimlach kan ik nauwelijks onderdrukken. Twee weken begeleid ik tweedejaarsstudenten bij hun video- of audioproductie over een zelfgekozen onderwerp in het buitenland. Deels tijdens redactielessen maar ook online. 

Studenten pitchen tijdens de redactievergadering, doen research, benaderen en interviewen bronnen en monteren hun productie. In dit proces wil ik niet sturen maar coachen. En dat vind ik best lastig. Het liefst wil ik dat studenten zich verdiepen in de belangrijkste internationale nieuwsonderwerpen. Maar vaak is de eigen interesse van studenten leidend in de onderwerpkeuze. 

Zo pitchen aankomende sportjournalisten veelal voetbalonderwerpen. Eén van de studenten had als aanleiding de uitspraak van de Braziliaanse president Lula dat het nationale voetbalelftal alleen mag bestaan uit spelers die in de eigen voetbalcompetitie spelen. Het klinkt voor mij als een klein onderwerp, maar die gedachte hield ik voor mij tijdens de pitch.

‘Gaat dit alleen over sport of zit hier ook een politiek verhaal achter?’, vroeg ik aan de student. Een dag later – na veel research en rondbellen- stuurt hij mij een bericht via Teams dat er geen politiek motief is, maar dat er wel sprake is van een crisis in het Braziliaanse voetbal. Daar gaat nu zijn invalshoek over. 

Ik ben er niet voor om alleen correspondenten op te leiden, maar zie het wel als mijn taak om studenten een wereldwijd perspectief mee te geven. En dat kan via hoorcolleges. Maar het beste werkt het wanneer studenten zelf op zoek gaan naar informatie en ik vooral vragen stel. Zoals bij de student over wapenhandel. Dan helpt de vraag: ‘In hoeverre verschillen je twee bronnen van elkaar?’