Kort

Onderzoek naar speelruimtes voor neurodivergente kinderen krijgt 2 miljoen

Een onderzoeksteam van Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente, TU Delft en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ontvangt twee miljoen euro van NWO voor onderzoek naar inclusieve speel- en leeromgevingen. Het project staat onder leiding van Jelle van Dijk (UT).

De onderzoekers ontwikkelen interactieve speelmaterialen en ruimtes die autistische kinderen ondersteunen in hun sociale contacten met klasgenoten, ouders en leerkrachten. Doel is het verminderen van stress en angst, en het vergroten van welzijn en schoolsucces.

Opvallend is de aanpak: niet de kinderen zelf, maar hun omgeving staat centraal. De ontwerpen ontstaan in co-creatie met kinderen, ouders, leraren en ervaringsdeskundigen. Daarmee wijkt het project af van traditionele benaderingen waarin de nadruk ligt op het ‘aanleren’ van sociale vaardigheden. Het onderzoek wil bijdragen aan meer inclusie en gelijke kansen voor neurodivergente kinderen, zowel op school als thuis.