Columns

Social networks

Een van de sprekers op de DM-days in Maastricht afgelopen maand was Maarten Verkoren, product manager new releases van Walt Disney Studios Home Entertainment. Hij kreeg bekendheid, omdat hij als eerste de noodlanding/crash van het Turkish Airlines vliegtuig op Schiphol twitterde. Inmiddels heeft hij 125.000 volgers. Maarten spreekt liever van social networks dan van socal media.

Binnen Disney viel hij op met zijn -twitter.com/verkoren- en werd uitgenodigd om een presentatie te geven op Disney’s hoofdkantoor in Burbank. Maar hij vond het zonde, want daarvoor heb je juist social networks. Ze hadden daar, in zijn ogen, een veel te grote afdeling. Met de juiste man op de juiste plek, bereik je meer, dan met veel mensen op de verkeerde plek.

Er worden veel onderzoeken gedaan naar de populariteit van nieuwe media. En de initiators van bedrijven als Facebook en Google zijn multi miljonair. Want iedereen ziet de potentie. Maar de opmars van nieuwe media gaat minder snel dan vaak wordt beweerd, aldus een onlangs gepubliceerd rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Bureaus schreeuwen hoog van de daken dat ze met een succesvolle campagne maar liefst 12.000 unieke contacten hebben gecreëerd. Maar deze week zagen 2.1 miljoen kijkers Ajax-Auxerre op de televisie.