Bezetting gebouw universiteit stopt vannacht

Het bezette universiteitsgebouw in Utrecht wordt vrijdagavond 11 februari vrijgegeven. Dit is het Studenten Actie Comité Utrecht (SACU) met het college van bestuur van de Universiteit Utrecht overeen gekomen.

Het pand aan de Drift 21 van de faculteit Geesteswetenschappen wordt sinds woensdag 9 februari bezet door een groep studenten. Zij protesteren hiermee tegen de plannen van het kabinet Rutte met het hoger onderwijs, zoals de collegegeldverhoging voor langstudeerders.

Zowel het college als de actievoerders vinden de maatregelen ‘een enorme aanslag op de kwaliteit van het Hoger Onderwijs’, stelt de universiteit in een verklaring. Maar het college ‘betreurt’ het dat door de actie geen onderwijs in het gebouw plaats kan vinden.

De geplande activiteiten van de bezetters gaan vandaag gewoon door. Om middernacht moeten zij het gebouw hebben verlaten.