Columns

Because I am a girl

Er kunnen nog een aantal HU-studentes naar Kenia afreizen begin juli. Meisjes, want het gaat om een project rondom de Singore (meisjes) Highschool. Hoe kan het sanitair verbeterd worden, het onderwijs en hoe kunnen we meer aandacht voor de rechten van meisjes krijgen? Inlichtingen over de trip, waar je 5 studiepunten voor krijgt bij paul.jaspers@hu.nl.

Een paar jaar geleden begon in Duitsland bij Plan Germany de succesvolle Because I’m a girl campagne, die nu over de hele wereld loopt. Het doel is om miljoenen meisjes uit de armoede te trekken en ervoor te zorgen dat ze niet gediscrimineerd worden. Onderzoek heeft aangetoond dat meisjes meer dan jongens lijden bij hongersnoden, op jonge leeftijd gedwongen worden te trouwen, geïntimideerd worden.

De Because I’m a girl campagne moet er voor zorgen dat meisjes gelijk behandeld worden, gelijke rechten hebben en de nodige kennis en vaardigheden krijgen om sterker in het leven te staan.
Onderwijs heeft impact op de toekomst van meisjes. Een extra jaar op school betekent voor hen een salaris dat 10 tot 20 % hoger is als ze van school komen. Meisjes die hun middelbare school afmaken verdienen $ 2.000 per jaar meer dan meisjes met alleen lagere school. Zie hier het belang van onderwijs.