Columns

Mediafeest

Vanavond was het Zesde Nederlands MediaNetwerk Event in de Desmet Studio’s Amsterdam. (Kleine ergernis: 12 euro voor het parkeren mag je volgens de HU-regels niet declareren.) De eerste spreekster was Karin van Gilst die vertelde over de oplagestijging van Vrij Nederland.
1. Durf op de schouders te staan van je voorganger
Je moet voortbouwen op de goeie dingen van je voorganger en niet perse alles willen vernieuwen.
2. Neem de goede dingen over uit het verleden.
Het vertrouwde lettertype is teruggehaald, wel gestoken in een nieuw jasje. Maar ze hebben nog steeds dezelfde redactionele pijlers.

Ruud Hendriks sprak over de verkoop van SBS aan Sanoma en John de Mol. Hij vond het een uitstekende zet van Sanoma, maar waarschuwde voor het ‘conflict of interest’ van John de Mol, die ook aandelen heeft in RTL. De voorganger van Sanoma, VNU had bij de start van RTL bijna 20% hiervan in bezit, maar verkocht dat aandeel later. Hendriks voorspelt dat het aantal titels in de gedrukte media steeds verder zal dalen.

Volgens spreker Joris van Heukelom is de directie van KPN geen knip voor de neus waard als ze verrast zijn door de opkomst van social media en daarom zoveel mensen op straat moeten zetten.