RIVM komt definitief naar De Uithof

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verhuist definitief naar De Uithof. Het wordt gehuisvest in een nieuw gebouw.

Dat heeft minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) woensdag 15 juni besloten. De start van de nieuwbouw staat gepland voor 2015 en moet in 2018 gereed zijn.

Het RIVM, onderdeel van het ministerie van VWS, is nu gehuisvest in tientallen gebouwen in Bilthoven. Uit onderzoek is gebleken dat nieuwbouw goedkoper is dan renovatie van de bestaande panden.

Het Utrecht Science Park, zoals De Uithof zich afficheert, is voor het RIVM een aantrekkelijke omgeving vanwege de nabijheid van universiteit, hogeschool en UMC Utrecht. Het Institute for Life Sciences and Chemistry van de HU, nu nog gevestigd aan de F.C. Dondersstraat, komt in 2015 ook naar De Uithof.

Het RIVM heeft als taak het bevorderen van de publieke gezondheid en een schoon en veilig leefmilieu. Het instituut heeft de beschikking over een fors aantal laboratoria en werd na de Tweede Wereldoorlog verplaatst van Utrecht naar Bilthoven. Er werken ruim1500 mensen.