Columns

Leidinggeven in de journalistiek

Het geven van leiding is niet iedereen gegeven. Het moet een beetje in je genen zitten, al worden er over de hele wereld miljoenen uitgegeven aan cursussen voor mensen die het nooit zullen leren. Dit gebeurt ook in het onderwijs. Een goede docent hoeft niet altijd een goede manager te zijn. Een goede voetballer hoeft niet altijd een goede trainer te zijn, een goede vertegenwoordiger is niet perse een goede verkoopleider.
Toch krijgen die mensen vaak meer betaald dan degenen over wie ze leiding geven. De voetbalwereld is daarop een uitzondering, behalve als het om Louis van Gaal gaat. Hij bedong ooit, toen hij trainer van AZ was dat hij één gulden meer wilde verdienen dat de duurst betaalde speler.

In de journalistiek zie je ook een verandering optreden. Waar vroeger de hoofdredacteur de richting van een krant bepaalde en de dagelijkse hoofdredactionele column schreef, schurken de hoofdredacteuren nu meer tegen de commercie aan en hebben soms zelfs dubbele petten op. Over dit laatste schreven Wijfjes en De Jong een interessant boek: De Hoofd-redacteur; over ondernemend leiderschap in de journalistiek.
Volgens de schrijvers zijn er vrijwel geen mogelijkheden om leidinggeven via cursussen te doen op het gebied van de journalistiek. Een leuk onderwerp om over te discussiëren op de FCJ.