Columns

Lectoraat

Onlangs zijn de onderzoekslijnen gedefinieerd van het lectoraat Marketing, Marktonderzoek & Innovatie, één van de vijf lectoraten van de Faculteit Economie & Management. Het lectoraat MMI o.l.v. dr. Gerrita van der Veen wil op het terrein van marketing en marktonderzoek een bijdrage leveren om businessmodellen te ontwikkelen en ondernemerschap te stimuleren op de focusgebieden zorg en technologie, creatieve industrie en duurzaamheid. Twee andere lectoren zien we volgend jaar niet terug en zullen er dus nieuwe lectoren gezocht moeten worden.

Ooit werd bedacht dat er een lectoraat zou komen voor "new to the world products". Daarmee worden producten bedoeld, zoals een mobieltje waar veel meer mee mogelijk is dan men ooit had gedacht. Hoe kan je trends voorspellen?

Bij onze buren, de Universiteit Utrecht, werkt al jaren Carl Rohde, die met zijn studenten internationaal onderzoek doet, ook i.s.m. andere universiteiten. Niet onze school kon hem strikken voor een lectoraat, maar wel Fontys Hoge-scholen. Als lector trendwatching is hij nu bekroond tot Lector van het jaar 2011 om zijn “vermogen om een vernieuwende, concrete en hoogwaardige vertaling naar het onderwijs te geven van wereldwijd toonaangevend onderzoek", aldus Science Guide van vandaag.
Natuurlijk van harte gefeliciteerd, maar jammer dat wij hem niet konden inlijven.