Met man en macht probeert men het eerste jaar op de faculteit Economie & Management te verbeteren. Extra gelden en mankracht zijn beschikbaar gesteld. Tijdens een van de besprekingen vorig jaar komt iemand met het PVA idee. Dat betekent dat de FEM-student tijdens de lessen present, voorbereid en actief (PVA) moet zijn. Dit omdat de studenten na een paar hoorcolleges het laten afweten en als ze aanwezig zijn met hun mobieltje spelen. "Ja, roept dan meteen iedereen, dat moeten we doen." Zonder weer met een gezond verstand na te denken hoe zoiets in de praktijk gaat.
De docenten zouden 'het PVA' per student in een systeem bijhouden. Uitgangspunt is dat meer aanwezigheid en inzet leidt tot betere toets-rendementen en binding met de klas. Dat klinkt allemaal geweldig en natuurlijk staat dit weer perfect beschreven in de plannen. Want, zoals ik vaak memoreer, daar zijn we goed in op de hogeschool, plannen maken.
Als je nog niet weet hoe je 200 studenten registreert in een volle collegezaal, begin er niet aan. Hoe beoordeel je welke studenten actief meedoen. Als je dat niet weet, start dan niet met zo'n PVA-plan, want dat is gedoemd te mislukken. Afgelopen week bezocht ik een propedeuse hoorcollege. Er waren zestien studenten komen opdagen.