Bouwplan HU later van start dan gepland

De geplande nieuwbouw en verbouwing van bestaande HU-panden gaan later van start dan aanvankelijk was gedacht. Niet dit jaar maar volgend jaar gaat de eerste spade in de grond.

Dat zegt Guido Bennebroek, sinds kort programmamanager Huisvesting De Uithof. De faculteit Natuur en Techniek – nu gehuisvest op drie locaties in de stad – alsmede de ondersteunende diensten verhuizen over enkele jaren naar De Uithof om zich dichtbij de andere faculteiten te voegen.

Het college wil een nieuw gebouw laten verrijzen op het parkeerterrein tegenover de faculteit Educatie en de bestaande panden in De Uithof renoveren. De eerste bouwactiviteiten starten in het voorjaar of in de zomer van 2013. Daardoor verschuift ook het moment dat ze in gebruik kunnen worden genomen. ‘Iedereen een plek in De Uithof in 2015, wat het aanvankelijke plan was, gaan we niet halen. Dat wordt op z’n vroegst halverwege 2016’, stelt Bennebroek.

De reden voor de vertraging is de onzekere financiële situatie van de HU door de economische crisis en de langstudeermaatregel, waardoor ook de hogeschool een boete moet betalen voor studenten die lang over de studie doen. Het college wil eerst onderzoeken hoe de financiering van de nieuwbouw en renovatie het best geregeld kan worden.

Het is overigens geen uitgemaakte zaak dat de FNT en de diensten in het nieuwe gebouw worden gehuisvest. Bekeken wordt welke onderdelen op welke plek het beste ondergebracht kunnen worden. Daarbij is de inzet dat opleidingen die zich op hetzelfde vakgebied richten – maar tot andere faculteiten behoren – bij elkaar worden geplaatst.

Het college komt naar verwachting in juni met de defintieve voorstellen.

Meer over de bouwplannen in Trajectum nummer 10 die donderdag 9 februari verschijnt.
Zie ook www.huisvesting.hu.nl