Een rij van ruim honderd meter voor de ingang van MARCOM12 in de RAI vanmorgen. Er bleken te weinig scanners, die tevens dienen als printers van naamkaartjes. Binnen waren presentaties in vijf theaters en ruim 120 exploitanten, een vreemde mix van premiumboeren tot onderzoekbureaus. Het thema was #komdelen.
Altijd leuk als je een FEM-stagiare ziet. Zij was bezig oranje ballen op te pompen en dan uit te delen. Wel na een praatje en een visitekaartje natuurlijk, want ze staat er om nieuwe klanten te werven. "Zonder klanten geen inkomsten, zonder inkomsten geen toekomst", staat in de brochure Trendvizier van USG Capacity, waarin Ronnie Overgoor (ex-directeur van een internetbureau) schrijft dat de klant van de toekomst op gelijk niveau staat met de adverteerder.
Overgoor leidt ook een debat in een van de theaters waar hij de stelling poneert dat de huidige hbo-marketingopleidingen hopeloos achterlopen. Goeie theoriedocenten zijn niet meer nodig volgens hem. Gelukkig was niet iedereen het met hem eens. Wel dat praktijkinbreng essentieel is. In Trendvizier schrijft hij: "Ik geloof meer en meer in de oude gildestructuur, waar leerlingen leerden van de meesters. Alles wat met eventuele theorie te maken heeft 'zoeken ze wel op'." Dat laatste is een blunder van een constatering, die jammer genoeg wel nagepraat wordt.