Columns

Visuele wereld

Afgelopen week presenteerde Thimon de Jong van het bureau TrendsActive vier social cultural trends op een bijeenkomst van SPOT. De eerste is de connected society, waarbij jongeren niet meer buiten hun mobieltje kunnen. Rederijen hebben zelfs subsidie aangevraagd voor nieuwe satellieten, zodat ook op zee mobiel gebeld kan worden, anders kunnen ze geen jong personeel meer krijgen.

De tweede trend is uncertain times. Wat gaat er allemaal gebeuren met de opwarming van de aarde, de recessie, west versus oost en de maar niet afnemende armoe in de wereld. En dat terwijl de 'foxification' (verleuking) van het nieuws doorgaat, foto's en films gemanipuleerd worden, waardoor we 'making of' films krijgen. We willen overal bewijzen van zien.

Een derde trend is abundance oftewel overvloed. Dat zien we in informatie, in alles; het wordt steeds moeilijker om te kiezen. Er zijn inmiddels al 500.000 winkels op het internet, terwijl men het liefst kiest tussen twee, maximaal vijf items.

En als laatste visual culture, waar we ons in bevinden. Peuters navigeren op de iPad al met symbolen. Beeld beklijft het best. Je ziet daarom een toenemend gebruik van YouTube als zoekmachine door jongeren en ook op Facebook komen steeds meer foto's. Zou de HU iets met die kennis (kunnen) doen?