‘Ga toch fietsen’

‘Fietslampje?’ ‘Oh leuk.’ Met gevaar voor eigen leven deelt Youri Jansen woensdagochtend fietslampjes uit aan voorbijrazende fietsers in De Uithof. Het is een onderdeel van de campagne van de Commissie Duurzaamheid Utrecht (CDU), waarvan hij voorzitter is, en de Hogeschool Utrecht Sustainability Club (HUSC) om studenten en medewerkers te stimuleren met de fiets naar hogeschool of universiteit te komen.

De actie ‘Ga toch fietsen! Burn calories, not CO2’ vormt een onderdeel van de duurzaamheidsweek SURE die in De Uithof en andere plekken in Utrecht plaatsvindt. Eerder deze ochtend hebben de organisatoren bij het Centraal Station busreizigers ondervraagd waarom ze voor de bus kiezen en niet voor de fiets. De vijf personen met de leukste reacties kregen een fiets cadeau. Deze interviews zijn gefilmd en het filmpje zal later in de campagne ingezet worden. Ook is er een promotiefilmpje beschikbaar (zie hieronder). Tweede deel van de campagne is het uitdelen van fietslampjes aan passanten in De Uithof. Er was veel animo voor onder passanten. Jansen en kornuiten gaven er deze ochtend 850 weg.

‘De bedoeling is dat mensen zich bewust worden waarom ze kiezen voor de bus in plaats van de fiets’, legt Jansen vlak voor het eind van de weggeefactie uit. Zowel de universiteit als de HU hebben duurzaamheid als speerpunt. Onderdeel daarvan is het terugdringen van de CO2-uitstoot door de vervoerbewegingen naar De Uithof. Dagelijks reizen er 45.000 studenten en 20.000 medewerkers naar wat tegenwoordig ook het Utrecht Science Park heet. Daarvan gaan er respectievelijk 45 en 25 procent met de bus terwijl respectievelijk 55 en 40 procent kiest voor de fiets. Vanaf 2018 gaat er een CO2-neutrale tram rijden van het station naar De Uithof, maar tot die tijd is het duurzamer om de fiets te pakken in plaats van de bus.