DeBeschaving strijkt neer in de Botanische Tuinen

De Botanische Tuinen worden omgetoverd tot festivalterrein. Op zaterdag 6 juli is het doorgaans zo rustieke natuurpark het decor van festival deBeschaving.

De grote tent van het hoofdpodium staat er al. Tussen de bomen, struiken, planten, vlinderborder en bijenflats verrijzen nog meer tenten, podia, wc-cabines, kassahokjes, tappunten en andere noodzakelijke bouwsels voor het Festival Universalis, zoals de ondertitel luidt. Op zes podia komen zo’n 70 acts, een mix van muziek, theater, wetenschap en vermaak.

Enkele highlights zijn: Andy Burrows (We Are Scientists, ex-Razorlight), de Utrechtse Kensington, het Deense Kashmir en De Jeugd van Tegenwoordig. De literatuur is vertegenwoordigd door onder meer Ronald Giphart en Joost Zwagerman, Pierre Wind komt koken en wie mee wil doen met de voorronde van het NK luchtgitaar spelen kan zich alvast inschrijven.

Het festival wordt gesteund door onder meer de Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en UMC Utrecht. Studenten van de opleiding culturele en maatschappelijke vorming hielpen het kennisprogramma Cirque de la Science op te zetten. De HU participeert ook hier. Zo worden de documentaires van het filmfestival CampusDoc van de opleiding journalistiek vertoond en spreekt lector Nadja Jungmann over goochelen met geld.

De kaartverkoop gaat behoorlijk hard, zegt festival woordvoerder Bow Evers. ‘Het wordt drukker dan voorgaande edities. We mikken op meer dan 5000 betalende bezoekers.’ Studenten betalen in de voorverkoop 25 euro; aan de dagkassa kosten de kaarten 35 euro.