Aan de wand van de betonnen muur van Corbijns werkkamer in Den Haag hangt een tekening van de Amerikaanse schilder Don Van Vliet, als muzikant beter bekend als Captain Beefheart. Op het album ‘Ice Cream For A Crow’ (1982) staat een zwart-witfoto van de Captain afgebeeld met een hoed voor z’n buik, in 1980 genomen in de Mojavewoestijn in het zuidwesten van de Verenigde Staten. Het was op de eerste dag dat beide heren elkaar ontmoetten.
Ik was overgestapt van de muziekbusiness naar de reclamewereld en werkte bij J. Walter Thompson (JWT) aan de Amsterdamse Wibautstraat waar nu de Reclassering is gehuisvest. De creatief directeur organiseerde enkele keren per jaar een tentoonstelling van schilders, soms met vrij werk van illustratoren die voor het reclamebureau werkten. Ik stelde voor om eens een fotograaf te nemen. In eerste instantie werden die meer als ambachtslieden dan als kunstenaars gezien.
Het kostte wat overredingskracht, maar uiteindelijk is die tentoonstelling er gekomen (Corbijns eerste) met een feestelijke opening; er werd toen nog genoeg verdiend in de reclame. De directeur mocht zeggen welke foto hij in zijn kamer wilde. Hij koos voor Captain Beefheart, die zo enkele weken met hoed in de hand over z’n schouders mocht meekijken.