Uithoflijn weer stap dichterbij

Met de ondertekening van de Hoofdovereenkomst de Uithoflijn is de komst van de tramlijn een stuk dichterbij gekomen. In het akkoord staan onder andere afspraken over de bereikbaarheid van De Uithof tijdens de bouw.

Maandag 17 maart ondertekenden de HU, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht, gemeente en Bestuur Regio Utrecht het document. Ook zijn er afspraken opgenomen over het beperken van effecten van de Uithoflijn op aanwezige apparatuur, over een aanpassing in het tracé ten behoeve van het Centrum voor Beeldgestuurde Oncologische Interventies en over de aanpassingen voor de doorrijhoogte aan het Centrumgebouw Noord en het Van Unnikgebouw.

Kruisingen
De partijen hebben over de bereikbaarheid van De Uithof afgesproken dat tijdens de gehele bouwperiode een busbaan van twee rijstroken beschikbaar is voor busverkeer en voor nood- en hulpdiensten. Een uitzondering vormt de periode van werkzaamheden aan de kruisingen.

De kruising Universiteitsweg/Bolognalaan/Heidelberglaan en de kruising Sorbonnelaan/Weg tot de Wetenschap blijven beschikbaar voor autoverkeer; behalve als er aan de kruisingen zelf gewerkt wordt. Dat wordt zo veel mogelijk in rustige periodes uitgevoerd, zoals vakanties en weekenden. Het fietsverkeer op de Padualaan en de en Heidelberglaan wordt omgeleid naar de Cambridgelaan en de Leuvenlaan.

Haltes
De Uithoflijn wordt de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park De Uithof. Vanaf 2018 rijdt de tram en vervalt buslijn 12. Verwacht wordt dat de tram in 2020 dagelijks 45.000 mensen tussen Utrecht CS en P+R De Uithof vervoert.

De Uithoflijn kent negen haltes: Utrecht Centraal Centrumzijde, Vaartsche Rijn, Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC, WKZ en P+R De Uithof. Het project De Uithoflijn wordt gerealiseerd door Projectorganisatie Uithoflijn in opdracht van Bestuur Regio Utrecht en gemeente Utrecht.

Meer over De Uithoflijn: www.uithoflijn.nl

Bron: Redactie HU