Vorige maand presenteerden Aljan de Boer en Stefan Harzevoort het PIM Trendrapport 2014, waarin ze een nieuw type mens definiëren, de homo socius, die veel meer deelt dan generaties voor hen. Ze hebben een voorkeur voor delen (sharing) in plaats van bezitten. Vandaar dat zij spreken van de ‘deeleconomie’. In Marketing Tribune van deze week staat het eerste deel over dit rapport. In het volgende nummer wordt ingegaan op het creatieve en ondernemende karakter van deze homo socius.
Tot aan het eind van het eerste blok was Aljan nog docent op de FEM en coördineerde hij de afstudeerrichting Creatieve Industrie samen met docenten van de FCJ en de FNT. Die taak is nu door Nerko Hadziarapovic overgenomen. Het is een sluimerend initiatief dat ooit is opgezet door Jan Bogerd (lid College van Bestuur), toen nog directeur van de FEM. Lastig qua organisatie, maar wel een voorbeeld van hoe verschillende onderwijsrichtingen goed met elkaar kunnen werken.
Het is jammer dat we ondernemende, goed scorende en jonge docenten (met een master) niet aan ons kunnen binden. Omdat het makkelijker is te roosteren, willen we vaak dat ze minimaal 0,8 fte invullen, terwijl ze maar 0,4 fte willen. Hier zien we dat de organisatie (lees administratie) het wint van het onderwijs.