NCOI-opleiding blijkt geen volwaardige hbo-master

Onderwijskeurmeester NVAO heeft de rode kaart gegeven aan de masteropleiding coaching van onderwijsinstituut NCOI. De particuliere opleiding mag nieuwe studenten geen masterdiploma meer verlenen.

In 2012 kwam de nieuwe masteropleiding met de hakken over de sloot door de keuring van de NVAO. Die twijfelde met name aan de onderzoekgerichtheid van het programma en de capaciteiten van de docenten. Een panel van deskundigen dat de opleiding in 2013 opnieuw onder de loep nam, constateerde dat de toegezegde verbeteringen niet waren doorgevoerd. Te weinig docenten hadden een master- of doctorstitel, en bovendien was hun ervaring met eigen onderzoek gering.

Daan Andriessen
De NCOI vond dat ze te weinig tijd had gekregen en ging in beroep. Daarop stelde de NVAO een gedeeltelijk nieuw deskundigenpanel samen, onder voorzitterschap van lector Daan Andriessen van de Hogeschool Utrecht. Dit panel oordeelde echter nog negatiever: niet alleen de onderzoekscapaciteiten van docenten waren onvoldoende, maar ook de toetsing en het niveau van de opdrachten aan studenten.

Masterdiploma
Op basis daarvan besloot het bestuur van de NVAO dat de master coaching van de NCOI niet voldoet aan het hbo-masterniveau en zijn accreditatie verliest. Huidige studenten die de masteropleiding coaching tijdig afmaken bij de NCOI krijgen nog een wettig erkend masterdiploma, maar studenten die na 30 april bij deze opleiding zijn begonnen niet meer.