Columns

Invloed seksuele mediacontent

Annemarie van Oosten (1985) doet onderzoek naar de invloed van seksuele mediacontent op jongeren. In 1990 mocht ik een bijdrage leveren aan het 44e congres van het Genootschap voor Reclame. Ik had het over sex in videoclips en bedacht daarvoor stellingen, waarvan hieronder twee:
. Op de televisie zien kinderen meer bloot dan in het echt.
. Vrouwen in videoclips zijn de heldinnen van de lingerie-industrie.
Tegenwoordig kijken kinderen meer via een computer of laptop naar clips dan via een tv-scherm. Madonna was voorloper om op te treden in lingerie. Met haar puntvormige bh, ontworpen door Jean Paul Gaultier, baarde ze veel opzien.

Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw wordt er al gesproken over teveel bloot, overal, maar door de opkomst van de videoclips met name op de televisie. Van Oosten spreekt nu van seksuele mediacontent. In 1997 schreef Patti Valkenburg het boekje ‘Vierkante ogen, opgroeien met TV & PC’. Toen was zij onderzoeker op de Universiteit van Amsterdam (nu hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving). Zij onderzocht de invloed van geweld en seks op het beeldscherm en gaf opvoedkundige tips aan ouders.

Een kwart eeuw geleden presenteerde ik voorbeelden van het toenemende bloot in muziekclips. Dit blijkt nog steeds het onderzoeken waard.