Columns

De kracht van converseren

Vier jaar geleden mocht ik een presentatie bijwonen van Steven Van Belleghem. Aan de hoofdletter V kan je herkennen dat het om een Vlaming gaat (zie mijn blog 02-09-2010). Zijn boek The Conversation Manager was net uit. Een zeer bevlogen spreker, die je overdondert met voorbeelden. Op 4 november aanstaande spreekt hij op het congres ‘Marcom in het onderwijs’ in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam.

Hij werkt aan een tweede boek, maar sinds 2010 reist hij door de Benelux om zijn filosofie te verkondigen. Zijn presentatie gaat over de kracht van conversatie en heeft als titel: ‘Van de emotionele band die leerlingen met hun school hebben, kan Coca Cola alleen maar dromen.’ Hij heeft het over de betrokkenheid van leerlingen en studenten met hun school. Dat wij-gevoel kan zelfs ontstaan tijdens minoren, die deze week allemaal van start gaan op alle faculteiten. Zo zie je dat studenten van verschillende faculteiten en hogescholen een band krijgen, die soms blijft als het diploma al lang op zak is.

Dat studenten de ambassadeurs van een hogeschool zijn, is een fenomeen waaraan in Amerika veel gedaan wordt en in ons land te weinig. Succesvolle, voormalige studenten zijn daar soms donoren. Voor mij zou kennisoverdracht al een eerste stap zijn.