Columns

Differentiatie binnen het hbo

Wat zou het bereik van de papieren Trajectum zijn onder 38.000 studenten en 3500 medewerkers? Los van de meelezers die het blad mee naar huis nemen. Dan mag je toch wel eens een reactie verwachten. Dat ik die nauwelijks krijg op mijn blogs, daar ben ik aan gewend. Maar dat er op een uitstekend ingezonden opiniestuk van Dick Swart geen reactie kwam, is spijtig. Ik was de enige die hem mailde dat ik het een goede analyse van het huidige hbo vond ten opzichte van enkele decennia geleden. En dat hij met een aardige oplossing kwam.

"Dus of Trajectum wordt erg slecht gelezen, mijn verhaal was niet uitnodigend (ojee een grafiek!) of de boodschap wordt vanuit een soort cognitieve dissonantie genegeerd", antwoordde Dick mij. "De ellende is denk ik dat het beleid van de HU 180 graden anders is dan ik beschrijf. Het moet juist allemaal meer onderzoek en aansluiting krijgen bij ‘echte universiteiten’." Ook dat het College van Bestuur de associate degree (AD) overboord wil gooien, vindt Dick onjuist.

Met zijn model zou er zelfs meer aandacht aan onderzoek besteed worden. Door differentiatie van het onderwijs komen er drie uitstromen, voor de praktisch ingestelde AD'er (tweejarige opleiding), de praktisch ingestelde BA'er en de BA-onderzoeker (beide vier jaar).