Afgelopen weekend waren er 157 optredens in 26 Utrechtse cafés, op het Café Theater Festival. Eva Salomon deed voor Trajectum een greep in het programma.
Winnaar van de vakjuryprijs was het theaterprogramma De Luisteraar van Florian de Backere en Jan Nieuwenhuis. De tweede prijs ging uit naar Judith Hazeleger met PLATH, de derde was voor Hetze met Utrecht Do(o)mstad.
De publieksprijs ging naar Twee.nul van Anke & Hanne. De prijsuitreiking vond zondagavond plaats in het festivalhart Grand Café Lebowski.
Diep in het glaasje
Op zaterdag kon een themaroute gevolgd worden: ‘De kroeg als natuurlijke habitat’. Het was een van de Trajectum-tips. Hierbij leidde gedragsbioloog Janneke van der Laan de groep langs drie voorstellingen over menselijk gedrag. Na iedere voorstelling hield de gids een korte presentatie om daarmee het gedrag van de hoofdrolspelers te verklaren. Van uit een neurowetenschappelijke invalshoek ging het over seksuele selectie, het spiegelen van gedrag en de drang om te spelen. Zo maakte het festival haar belofte om wat ‘dieper in het glaasje’ te kijken zeker waar.
De route begon met Speeltuin 18+ in Café Hofman. Deze voorstelling vol testosteron begint met vier jongens die onaangekondigd op de bar springen en hun beste openingszinnen afvuren op vrouwen in het publiek. Daarop volgt een half uur vol liedjes en dialogen over onenightstands, verbroken relaties en nieuwe liefdes vanuit mannelijk en vrouwelijk perspectief.
Ook tijdens de tweede voorstelling ‘Lukas, Eric en Jolanda gaan naar het café’ werd het publiek weer verrast. De barman keek zenuwachtig toe en de stamgasten zetten snel hun biertje aan de kant toen drie clowns al zingend Café de Stad binnenmarcheerden en met instrumenten en al op de bar klommen.
PLATH
De prijswinnende voorstelling van PLATH op zondagochtend in Tastoe was het bezoeken meer dan waard. Waar bij andere voorstellingen vaak gelachen werd met een biertje in de hand, pinkten hier de meeste bezoekers een traantje weg terwijl ze hun eerste bakje koffie dronken.
Deze voorstelling van Judith Hazeleger vertelt het tragische verhaal van dichter Sylvia Plath. In 1963 maakte ze op 31-jarige leeftijd een einde aan haar leven door haar hoofd in de oven te steken.
Een half uur lang wordt er niet gesproken maar horen we Judith Hazeleger door de luidsprekers de gedichten en brieven van Plath voorlezen. Als mimer maakt Judith gebruik van haar lichaam en de ruimte om de woorden kracht bij te zetten. Het was een zware maar indrukwekkende voorstelling, die misschien wel dankzij het vroege tijdstip extra scherp werd beleefd.
Wij, het volk
Ook de eindvoorstelling van ‘Wij, het volk’ stond op de must-see lijst van Trajectum. De voorstelling is gedurende het weekend tot stand gekomen in samenwerking met het publiek.
In ‘Wij, het volk’ van TgHunden staan meningen centraal. Het doel van de voorstelling was om na drie dagen praten met het publiek de maatschappij een spiegel voor te kunnen houden. Het leverde een paar rake analyses op, zoals: iedereen in onze maatschappij moet een mening over alles hebben. Maar het draaide in ‘Wij, het volk’ vooral om het fysieke aspect. De hoofdrolspelers probeerden zich gedurende de voorstelling van hun mening te ontdoen, mede door het uitspugen van zwarte inkt in een bak gevuld met water.
De winnaars van het festival komen binnenkort nog een keer spelen tijdens het Anti Kater Theater op zondag 12 april 2015. Bovendien krijgen zee en plaats in het theaterprogramma op festival deBeschaving.
FOTO: Jessica Buijs