Podium geeft zes tips, ter lering en vermaak

Foto: Jelle Leusink

Volle theaterzalen, drukke kroegen en een groot publiek: het mag weer. Podium, het culturele studentenplatform van de HU, begint met frisse moed aan het seizoen. Programmacoördinator Alinde Hoeksma geeft ons haar zes hoogtepunten:

Politiek voor dummies

beeldontwerp: Jamie Heuer

Wat zijn gemeenteraadsverkiezingen? Hoe weet je waar je op moet stemmen? Wat is de invloed van jouw stem? Niet elke student weet van de hoed en de rand. Daarom organiseert Podium in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen drie edities van Political Junkies for Dummies. Hoeksma: ‘We hebben gasten uitgenodigd om te komen spreken over hun politieke ervaringen. Sofie van den Enk (presentator Keuringsdienst van Waarde) over haar inzet tegen de bomenkap in Amelisweerd. En Titia Hoogendoorn vertelt over haar boek Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen.

Eerste editie op donderdag 17 februari 19:00 – 20:00 (Padualaan 99 of online).

Quiztime

In april organiseert Podium voor het eerst een pubquiz, dit keer over diversiteit en inclusie. Hoeksma: ‘Soms vinden we onszelf heel ruimdenkend, maar als je kritisch kijkt heeft iedereen voordelen.’ Daarom gaan in Science Café Het Proeflokaal studenten de strijd met elkaar aan. Het eerste drankje is gratis.

Vrijdag 29 april 16:30 – 18:30 (Science Café Het Proeflokaal).

Vind de rebel in jezelf

De Omslag is het boekenprogramma van Podium waarin schrijvers vertellen over hun boek. Je hoeft het vooraf niet te lezen, stelt Hoeksma ons gerust. Komende editie is Eva Rovers te gast. In haar boek Practivisme schrijft ze over activist worden. Want wat moet je doen als je je machteloos voelt? Rovers spreekt over bijvoorbeeld de strijd tegen woningtekort of klimaatverandering. ‘Daar willen veel studenten voor strijden’, meent Hoeksma. Een lid van de GSA (Gender & Sexuality netwerk) zal wat vertellen over activisme binnen de HU.

Donderdag 24 februari 17:00 – 18:15 (Padualaan 99).

‘Spill the juice’

Foto: Jelle Leusink

Juice channels worden steeds populairder. Maar hoe ethisch is die vorm van roddeljournalistiek? In de nieuwe driedelige podcastserie Alles voor de juice gaat Podium daar op in. Roddelkoning Farja Farvardin spreekt over mogelijke morele dilemma’s. Chantal Huf (Married at First Sight) en een psychiater praten over de invloed van roddelpers op de samenleving. Hoeksma: ‘Elke student komt juice tegen op sociale media. Je kunt ervan smullen, maar wat als je ongewild in de spotlights komt te staan?’

De afleveringen zijn hier te beluisteren (vanaf de bank, je bed of in de trein).

Dementie: iets voor later?

Vergeet me niet. Zo heet deze editie van Utrecht Maakt Kennis, een samenwerking van HU-lectoraten. Deze gaat over dementie. Hoeksma: ‘1 op de 5 mannen krijgt dementie. Bij vrouwen 1 op de 3. Gaan we ons daar pas later druk over maken?’ HU-onderzoeker Jacoba Huizenga vertelt over haar promotieonderzoek waarin ze mensen met dementie vraagt wat ze nodig hebben. Verder is Teun Toebes (23) is te gast. Hij schreef een boek over dementie en woonde op de gesloten afdeling van een verpleeghuis.

Woensdag 25 mei 19:30 – 21:00 (Theaterzaal Bibliotheek Neude).

Aangrijpende voorstelling over genocide

Elke editie van Theater Trip selecteert Podium een theatervoorstelling die relevant is voor Hogeschool Utrecht. Dit keer is dat 25 jaar Srebrenica: Gevaarlijke Namen. Een aangrijpende voorstelling over genocide waarin HU-docent Alma Mustafić de hoofdrol speelt. Hoeksma: ‘Ze laat haar persoonlijke verhaal zien en maakt het tastbaar. Ze was tien toen de Serviërs Srebrenica aanvielen. Op haar veertiende werd haar vader vermoord. Nu strijdt ze voor erkenning van de genocide er heeft plaatsgevonden.’ Op de dag van de voorstelling kunnen geïnteresseerden naar een gastles waarin Mustafić en de regisseur zullen vertellen over de Val van Srebrenica. In de avond vindt na de voorstelling een nagesprek plaats.

Maandag 11 april 19:30 – 21:45 (Het Huis Utrecht).