Zo’n 88 medewerkers bezochten in 2014 de HU-ombudsman met een klacht over de hogeschool. Vooral medewerkers van HU Diensten, de faculteiten Natuur & Techniek (FNT), Maatschappij & Recht en Economie & Management klopten aan.
Van de 88 cliënten waren 18 afkomstig vanuit HU Diensten. Niet zo verwonderlijk, want de ombudsmannen Paul Herfs en Sytske Teppema gaven in het januarinummer van Trajectum dit jaar al een signaal af over de grote onrust binnen HU Diensten over de zogeheten ontvlechting en bezuinigingen.
De toename van klachten bij de FNT heeft volgens Paul Herfs te maken met het feit dat er bij deze faculteit ‘strakker’ gestuurd wordt, nadat de FNT jarenlang te veel heeft uitgegeven en dus boven haar stand geleefd. 'Dat zorgt voor onvrede en angst'.
De ombudsmannen constateren dat de sociale veiligheid binnen de HU de laatste jaren onder druk is komen te staan. Die wordt onder meer veroorzaakt, doordat er meer van medewerkers wordt verwacht, en er meer controle is en verantwoording moet worden afgelegd. Medewerkers ervaren daarnaast meer werkdruk en voelen zich onveiliger.
De ombudsman geeft medewerkers die bij hem aankloppen onafhankelijk advies en ondersteunt bij rechtspositionele problematiek.


