HU’ers winnen prijs met app voor autisten

Een groep HU-studenten heeft de ‘ProjectB Challenge’ gewonnen met hun app ‘Kornuit’. IT-dienstverlener Sogeti daagde in deze opleiding studenten informatietechnologie uit om hun kennis in te zetten ter ondersteuning van het leven van mensen met een beperking.

De app ‘Kornuit’ is speciaal gebouwd voor mensen met een autisme spectrum stoornis (ass) en hun vrienden. Autisten vinden het vaak lastig om sociale contacten te onderhouden en deze app kan hen daar volgens de HU’ers bij helpen.

Maatje voor autisten
Cindy Jong, teamleider van het Kornuit-team vertelt: ‘Kornuit moet een maatje zijn voor jonge autisten. Als de uitrol van deze autisten app goed verloopt, willen we de app ook in het buitenland lanceren. Kornuit is nu zowel in het Nederlands als het Engels beschikbaar,’

De persoon met ass download het programmaatje op zijn/haar smartphone en laat zijn/haar vrienden invullen wat ze graag samen doen. Hierna kan de app suggesties voor afspraken geven. Bijvoorbeeld: ‘Cindy houdt van films kijken, misschien is het leuk om met Cindy naar de bioscoop te gaan.’ Als de gebruiker het een goed idee vindt om een filmafspraak met Cindy te plannen, krijgt zij een voorstel binnen en kan de ‘date’ gelijk in een Google Calender worden gezet.

Cindy Jong (teamleider), Maurits van de Lagemaat (Design & Implementation), Lars Botma, Tim IJpenga, Nathan van Nispen en Mark Stroeven (allen developer) hoorden vrijdagavond na een jaar ontwikkelen dat hun project ‘Kornuit’ het beste was van alle inzenders. Ze wonnen allemaal een Apple Watch.

Beta-versie
Er is al een prototype van de app beschikbaar, via de Facebookpagina houdt team Kornuit geïnteresseerden op de hoogte van verdere ontwikkelingen.