Hipper dan de NL30, meer underground dan 3voor12/utrecht. Van een fleurige modereportage die H&M combineert met Prada tot een betoog over de clocktave, een toonladderplaat om al scratchend liedjes na te spelen. Je vindt het op HeroZero.nl, een nieuw Utrechts online magazine.
door Joyce Vanhommerig
HeroZero presenteert mode, muziek, fotoreportages, kunst, collages, clips, columns, recensies, animaties en filmpjes. De site oogt als een papieren magazinecover, maar dan met coverstories waar je op kunt klikken. Naast grote maandelijkse reportages zijn er De Shorts, een rubriek met korte actuele stukjes. HeroZero heeft ook een agenda met uitgaanstips. De sfeer is die van een gezamenlijk weblog en erg incrowd.
Het magazine is het product van een tot scene uitgegroeide vriendengroep. De redactie bestaat uit kunstenaars, hiphoppers, fotografen en schrijvers uit Utrecht en Amsterdam. Het zijn leden van C-mon & Kypski, 100% Halal, Illicit en Nobody Beats the Drum en organisatoren van bekende Utrechtse feesten als Boemklatsch en DUM DUM. Freelance fotograaf en hoofdredacteur Roel Determeijer (27) begon HeroZero.nl twee jaar geleden als persoonlijk fotoblog. Daarop deed hij verslag van events rond deze bevriende artiesten. 25 daarvan werken nu vrijwillig mee aan het magazine.
Ondanks een hoog ons kent ons-gehalte, wil HeroZero interessant zijn voor een grotere groep lezers. ‘Het is een scene die over zichtzelf schrijft’, legt Roel Determeijer uit. ‘Het magazine heeft daardoor een duidelijke eigen identiteit. We pretenderen niet heel breed te zijn, zoals de NL30, maar tegelijkertijd willen we voorkomen dat we navelstaren. We trekken deze eerste week driehonderd bezoekers per dag. Dat zijn nu vooral mensen die ons kennen, denk ik. Maar via via willen we meer publiek bereiken. Niet perse hiphop of dance liefhebbers, ook jonge creatievelingen. Iedereen, eigenlijk, die een kijkje in de scene wil.’
Het eerste nummer werd half januari feestelijk gelanceerd met een benefietfeestje in Tivoli De Helling. Utrechts dancetrio Nobody Beats The Drum trad op. Veelbelovend nieuw talent Shane Shu, een Amsterdamse Canadees die exotische pop maakt, deed een van zijn eerste live shows. En dj’s C-mon & Kypski, Sjammie the Money en O Boogie draaiden plaatjes. De opbrengst van de avond ging naar de ontwikkeling van de site. Iedereen werkte gratis mee, logisch als het je eigen feestje is en het je eigen vrienden zijn. ‘Ja dat is het mooie’, zegt Determeijer. ‘We hoeven niemand in te huren om zo’n avond te organiseren. We hebben alle disciplines in huis, van het aankleden van de zaal tot de dj’s. Het kost ons geen kont!’
In de toekomst komen er wellicht meer HeroZero feestjes, maar hooguit eens per half jaar. Het magazine blijft voorlopig core business. Dat moet eerst groeien. Binnenkort kunnen lezers op HeroZero reacties achterlaten, om het communitygevoel te versterken. En Roel Determeijer zet in op meer updates dan maandelijks. Om input hoeft hij zich voorlopig geen zorgen te maken. ‘Ik krijg al aanmeldingen van mensen die zich aangetrokken voelen tot de scene en graag bijdragen willen leveren. Ik denk dat we HeroZero geregeld moeten doorspekken met zulke gastoptredens, willen we het fris houden. Bezoekers moeten niet gaan denken "oh daar heb je weer zo’n fotoserie".’
Check www.herozero.nl
Met deze maand:
MODE HeroZero schijt 8 kleuren bagger
FOTO’S Leon does Cuba
MUZIEK De Clocktave is dood
STRIP Ullie und Rudy
KUNST Tekenen met licht