Columns

Less is more

Gisteren schreef Remco Meijer in de Volkskrant dat D66-Kamerlid Paul van Meenen eindelijk, na drie eerder mislukte pogingen, steun kreeg voor zijn motie om fulltime-docenten in het voortgezet onderwijs maximaal 20 lesuren te laten verzorgen en leerkrachten in het basisonderwijs maximaal acht dagdelen. Hogeschooldocenten werden niet genoemd, maar voor hen lijkt me hetzelfde te gelden. Zou de uitdrukking less is more hier ook van toepassing zijn?

Tien jaar geleden was ik teamleider op de FEM en vergaderde alleen als er iets te vergaderen viel. Dus geen wekelijkse of tweewekelijkse bijeenkomsten. Mededelingen konden ook per e-mail. Probleempjes die met een paar docenten opgelost konden worden, daarvoor hoefde niet iedereen bij elkaar te komen. Dat deden we alleen als het nodig was.

Dat is eigenlijk ook het succes van blended learning, een aantal jaar geleden gestart op de faculteit Educatie. Nu zijn ongeveer 90 FEM-docenten en 2800 FEM-studenten bezig met blended learning, waarbij ze HUbl als ondersteunend digitaal systeem gebruiken. De docent gebruikt een mix (blend) van leeromgevingen: face-to-face contact bijvoorbeeld in de klas, online onderwijs, leerteams en de praktijkomgeving.
Op 21 juni is er in lokaal 2.36 Dalton 300 een studieochtend voor FEM Medewerkers, maar wellicht kunnen ook andere geïnteresseerden meedoen. Informeer maar bij Christine van Donselaar, die aftrapt.