Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal over oude studieboeken en bundelverkoop.
Een mooie grote blauwe map, ter grootte van een ordner, maar dan dunner, met daarop in kleine letters aldoende – werkboek op het gebied van kunstzinnige vorming, bestemd voor mensen die met jeugd en jongeren bezig zijn, in het bijzonder voor het kleuter- en lager onderwijs – 1979. Ik vond die map op zolder en het leek me boeiende stof voor mijn dochter die in de bovenbouw op een Almeerse basisschool lesgeeft. ‘Pap, wat moet ik daar nu weer mee?’ Ik kom namelijk vaker bij haar met in mijn ogen interessant materiaal om te gebruiken op haar school. ‘Dat is allemaal verouderd. Er is veel meer op internet te vinden en dat kan ik op het digibord projecteren.’ Ik breng er nog tegenin dat je lekker kan bladeren en ideeën opdoen. Maar bij het oud papier vindt zij een betere optie.
Uit onderzoek blijkt dat onze huidige studenten het nog steeds prettiger vinden om uit een boek te leren dan vanaf een tablet of vanachter de computer. Toch zijn er al zo’n dertig Steve Jobsscholen oftewel O4NT-scholen (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd) in ons land, waar kinderen alleen op iPads werken. Niet alleen daar, overal neemt het gebruik van nieuwe media in de klas toe.
Er is veel literatuur over hoe je nieuwe media kunt inzetten in het onderwijs. Effectiever is om het zelf te proberen. Kijk naar HUbl, dat buiten de HU, als Creblz aan de man wordt gebracht. Steeds meer docenten maken er gebruik van. Denk je er nog te weinig van te weten, klik dan op HUbl Studio voor een boekje van 69 pagina’s over blended learning om direct aan de slag te gaan.
Ruim tien jaar geleden vroeg ik aan het begin van een les aan de studenten wie z’n mobieltje bij zich had. Iedereen dus, behalve ik. Want bij het controleren of ik alles bij me had voordat ik van huis ging, zat het mobieltje nog niet in mijn systeem. Tegenwoordig heeft elke student zonder uitzondering een smartphone bij zich, ook ik. Vooruitstrevende docenten maken al slim gebruik van smartphones in het onderwijs. Maar over het algemeen lopen er meer docenten achterop dan voorop als het gaat om digitale kennis. Waarom krijgt niet elke docent een gratis smartphone met abonnement op de HU, wat wel bij de Hogeschool van Amsterdam het geval is? Je hebt niet alle dagen je studieboeken op zak, maar wel je smartphone.