Onderzoek naar mobiliteit van en naar de HU

Foto: Johnpsolis

Hoe reis je naar de HU? Zijn er voldoende stallingsplekken voor de fiets? Deze week is een mobiliteitsonderzoek van start gegaan onder studenten en medewerkers van de hogeschool. Te winnen: een geheel verzorgd weekend voor twee personen naar Kopenhagen.

Hoe lang ben je onderweg van thuis naar de gebouwen van de HU? Waar parkeer je de auto? Is de hogeschool goed bereikbaar? Zijn er knelpunten?

Deze en andere vragen komen voorbij in een grootschalig onderzoek naar woon-werkverkeer van de HU en Universiteit Utrecht. Zo willen de instellingen een beeld krijgen van de reisbewegingen naar de instellingen om de CO2-foodprint te kunnen bepalen. Studenten en medewerkers kunnen de enquête zowel in het Nederlands als in het Engels invullen.

Slim reizen
Ook wordt onderzocht hoe het autogebruik naar het Utrecht Science Park gereduceerd kan worden. ‘We willen medewerkers en studenten stimuleren “slim” te reizen. Dit betekent kiezen voor een passend vervoermiddel: met de auto als het moet en op een andere manier als het kan’, meldt een begeleidend mailtje.

De enquête kan ingevuld worden tot en met 31 mei. Voor Kopenhagen is gekozen omdat deze hoofdstad van Denemarken veel werk maakt van duurzaamheid. Er wordt één reis verloot onder alle geldige inzendingen. De winnaars bepalen zelf de manier van reizen naar Kopenhagen.