US Meets US: Studenten ontmoeten vluchtelingen

Amanda Tora Group

Over vluchtelingen horen we van alles, maar de meeste Nederlanders komen nauwelijks met deze mensen in contact. Het festival US Meets US, georganiseerd door onder meer Tom Blankers, student Creatieve Therapie in Amersfoort, wil daar verandering in brengen.

‘Vluchtelingen kende ik net als veel mensen eigenlijk alleen van het nieuws’, zegt Blankers. Op 9 november vindt het US Meets US-festival plaats in het Krachtstation in de multiculturele wijk Kanaleneiland. Daar is het genieten van muziek en hapjes uit allerlei landen. De toegang is gratis.

Blankers begon in september aan de minor Project van je Leven. ‘Ik ga zelf graag naar feestjes, maar ik wist niet wat er allemaal bij komt kijken om die te organiseren. ‘In de eerste week hebben we met 22 mensen aan dit project gewerkt, verdeeld over drie teams: campagne, logistiek en inhoud. Toen hebben we US Meets US in de steigers gezet.’ Blankers besloot vervolgens samen met twee anderen verder te gaan met het festival.

Samen optreden
Het meest trots is hij op de samenwerkingen tussen gevluchte en Nederlandse muzikanten die hij tot stand heeft weten te brengen. Blankers: ‘Ik heb contacten gelegd met drie asielzoekerscentra, stichting De Voorkamer die jamsessies voor vluchtelingen organiseert, en verschillende bands en muzikanten. Mensen die belangstelling hadden hebben elkaar een of twee keer ontmoet. Dat klikte goed, en straks gaan ze samen optreden.’

Zo hebben onder meer twee DJ’s en twee spoken word-artiesten elkaar gevonden. Ook zijn er percussiegroepen met links naar Afrika en Syrië, een Rotterdamse band en nog veel meer. ‘Het programma staat als een huis’, zegt de organisator. ‘Ook met de sfeer zit het wel goed. Die is huiskamerachtig. Er zijn allerlei hapjes uit verschillende landen te krijgen voor een symbolisch bedrag. We hebben niet het doel winst te maken, we willen mensen in aanraking laten komen met andere culturen.’

Bron: HU Redactie