Op Valentijnsdag, woensdag 14 februari, is het zover: dan gaat myHU live – een hernieuwde versie van informatieplatform MijnHU. Belangrijkste wijziging: myHU is ook een app, voor iPhone en Android. Jan Hoos, adviseur bij het programma Digitale Leeromgeving, over snellere klachtafhandeling, personaliseren en live-informatie: ‘In één oogopslag zie je de laatst behaalde cijfers.’
Wat zijn de verschillen tussen het nieuwe myHU en MijnHU?
‘MijnHU bestaat vooral uit snelkoppelingen. Als je op een tegel klikt, kom je bijvoorbeeld bij Osiris. Op myHU krijgen studenten en docenten live informatie. In één oogopslag zie je op de tegels de meest recente informatie. Bijvoorbeeld de laatst behaalde cijfers, het totaal aantal studiepunten, in welk lokaal de volgende les is en de taken die je nog moet doen.’
‘Gebruikers krijgen ook notificaties van belangrijke berichten van hun opleiding en instituut. Ze krijgen een pushbericht en op de computer licht er een cijfertje op.’
‘In één oogopslag zie je op de tegels de meest recente informatie’
‘MyHU is ook ontworpen om plaats te bieden aan nieuwe tools en platforms vanuit het programma Digitale Leeromgeving, zoals het leerplatform Canvas. Om technische redenen konden die geen plek krijgen op het huidige MijnHU. Op myHU kan dat wel.’
Hoe ver gaat het nieuwe myHU in het personaliseren van informatie?
‘De indeling op het oude MijnHU is voor iedereen hetzelfde, het nieuwe myHU is flexibeler. Een aantal tegels staat er standaard op. Zo zijn de mededelingen van de opleiding en instituut voor iedereen verplicht. Denk aan de data van de tentamenweken en roosterwijzigingen. Ook berichten van het Studenten Informatiepunt (STIP) en over calamiteiten krijgt iedereen.
Nieuw is dat je een aantal tegels naar keuze op je dashboard kunt plaatsen en verplaatsen, vergroten of verkleinen. Studenten en docenten kunnen bijvoorbeeld het jaarrooster een prominente plek geven en berichten van de HU en Trajectum in de newsfeed zien.’
Ik las dat via myHU melding gemaakt kan worden van vieze wc’s en kapotte printers.
‘Studenten willen op een makkelijke manier klachten indienen. We hebben dus een tegel toegevoegd met een formulier dat ze kunnen invullen. Die komt direct bij de Facilitaire Dienst. Tot nu toe moesten mensen mailen met de Helpdesk waarna het nog doorgestuurd moest worden. We verwachten dat de klachten nu sneller op de juiste plek terechtkomen.’
Docenten kunnen ook myHU gebruiken?
‘Inderdaad. MijnHU was alleen voor studenten, docenten waren aangewezen op een Sharepointportaal met tegels. Zij kunnen vanaf 14 februari myHU gebruiken als aanvulling. De meeste functies hebben we al overgezet, maar nog niet alles.’
‘Een grote verbetering is dat er een app bestaat voor op de mobiel’
Ik heb begrepen dat myHU flink wordt getest?
‘Met een groep van 200 studenten en een kleine groep docenten zijn we de afgelopen maanden bezig geweest om te testen en meningen te peilen. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat er een tegel moet komen voor klachten, voor een to-do-lijst en voor het jaarrooster als optie. Die suggesties hebben we overgenomen.’
Dus zowel studenten als docenten kunnen myHU gebruiken op computers, tablets en via een app op de smartphone?
‘Inderdaad. Via my.hu.nl of mijnhu.nl kom je op het platform. Een grote verbetering is dat er een app bestaat voor op de mobiel. In de stores van Apple en Android is de app vanaf woensdag gratis te downloaden.’
En voor Windows-toestellen?
‘Voor Windows is er geen app beschikbaar.’
Dat is onhandig omdat de HU Windows-telefoons aan het personeel verstrekt.
‘Klopt. Docenten kunnen de app met hun privételefoon gebruiken of met de Windows-telefoon naar de website van myHU gaan. De HU is een van de weinige grote organisaties die Windows-telefoons gebruiken. Veel nieuwe digitale onderwijstools zijn niet beschikbaar voor Windows-apparaten. De HU is van plan om geleidelijk over te stappen naar Android-smartphones.’
Is myHU ook bedoeld voor ondersteunend personeel?
‘Als iemand het onderwijs direct ondersteunt, zeker. Als iemand niets met het onderwijs te maken heeft is er nog niet zoveel te halen voor de ondersteuner in kwestie.’