Trajectum-enquête: HU-student is vol optimisme

HU-studenten geloven in hun kansen op de arbeidsmarkt en vrezen de gevolgen van robotisering helemaal niet. Ook zijn ze behoorlijk tevreden over de opleiding als het gaat om voorbereiding op de beroepsloopbaan.

Dat blijkt uit een korte enquête die Trajectum hield onder 234 HU-studenten van uiteenlopende opleidingen en die is terug te lezen in het magazine.

In het onderzoek zegt 74 procent dat de kans op werk bij de opleidingskeuze (heel) belangrijk was. En 66 procent is (zeer) tevreden over de opleiding als het gaat om voorbereiding op de beroepsloopbaan, een tamelijk grote groep (28 procent) is niet tevreden/niet ontevreden.

Kans op werk
Het optimisme blijkt uit de antwoorden op de vraag: hoe schat je je kans op werk na je opleiding in? Maar liefst 90 procent is (zeer) positief, breed verdeeld over alle opleidingen. De mannen zijn nog ietsje optimistischer dan de vrouwen: 93 versus 88 procent.

Dit optimisme lijkt op dit moment gerechtvaardigd: onder afgestudeerde hbo’ers lag de werkloosheid eind 2017 nog maar op 4,6 procent en over de komende jaren voorspellen allerlei instanties een groeiende economie, inclusief een grote vraag op de arbeidsmarkt.

Bijbaantjes
Ook vroegen we de studenten wat ze zelf doen om de kansen op werk te  vergroten. Niets, zegt 20 procent van de geënquêteerden. 42 procent heeft een bijbaantje, maar niet in de richting van het toekomstige beroep. Zo’n bijbaantje heeft 29 procent wel. 8 procent gaat voor extra vakken (bv een honours-programma),een zelfde percentage doet vrijwilligerswerk in de richting van het toekomstige beroep, bijna 6 procent doet vrijwilligerswerk dat niets met de opleiding te maken heeft. Eveneens 6 procent kiest voor een extra stage. In de categorie ‘Overig’ vallen veel losse kreten over ‘netwerken’, ‘ik heb al een baan’ of goede voornemens, zoals ‘me gaan oriënteren op een WO-studie’.

Robotisering
En dan was er nog de vraag naar de verre toekomst: hoe schat jij de gevolgen in van robotisering voor jouw toekomstige beroep? Het antwoord: 39 procent toont zich neutraal, 37 procent zie de positieve kant en 18 procent leunt naar de negatieve zijde. Ook hier overheerst het optimisme.

Meer onderzoeksresultaten lees je in het magazine, dat ook verder ingaat op het thema Arbeidsmarkt. Met LinkedIn-tips, student-vrijwilligers, afgestudeerden, tips van columnist/schrijver Freek van Kraaikamp en meer. Details van het onderzoek zijn op te vragen via trajectum@hu.nl