Een groep Utrechters pleit voor een ondergrondse metro van het stadscentrum naar De Uithof. Die zou de toekomstige tramlijn moeten ontlasten en een treinverbinding overbodig maken.
De Actiegroep Geboorde Tramtunnel wil een onderzoek naar de mogelijkheid van de metro. Die zou stations moeten krijgen bij de Jaarbeurs, het Centraal Station, de binnenstad, Rijnsweerd en Utrecht Science Park (USP), vertellen de initiatiefnemers – werkzaam in de stadsontwikkeling en infrastructuur – in het AD Utrecht en bij DUIC.
De Uithoflijn, die met een fikse vertraging eind 2018 van start moet gaan, kan het aantal reizigers van en naar het USP al snel niet meer aan. Verschillende partijen dringen aan op de aanleg van een treinstation in de buurt van het sciencepark. Maar volgens de leden van de actiegroep is een ondergrondse metro minder belastend voor het milieu en zorgt voor minder overlast in de stad. Ook is het boren van een tunnel (naar schatting 0,5 tot 0,8 miljard euro) stukken goedkoper dan de aanleg van een trein, die zeker 1,5 miljard euro kost.
Zandgrond
Het boren van een tunnelbuis is minder omslachtig dan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Omdat de ondergrond van Utrecht vooral bestaat uit zandgrond rusten maar weinig gebouwen op heipalen. In de plannen van de actiegroep dient er één tunnelbuis te komen; de twee rails voor de heen en terugweg liggen boven elkaar. Ook zouden er aftakkingen kunnen komen naar de stations van Bilthoven en Driebergen-Zeist.
De initiatiefnemers willen dat hun idee niet tot ‘borrelpraat’ of ‘luchtfietserij’ bestempeld wordt en pleiten ervoor om met het stadsbestuur om de tafel te gaan zitten. ‘We willen graag dat er serieus gekeken wordt naar wat de mogelijkheden zijn en dat de financiële haalbaarheid door experts doorgerekend wordt.’
Overigens is vandaag ook bekend gemaakt dat Utrecht een tweede intercitystation en een extra tramlijn of busbaan wil om de stadsregio heen.