Uithof in het teken van de denkers van de toekomst

Een informele, gezellige huiskamersfeer hangt er in het kampement naast de ingang van de Universiteitsbibliotheek in De Uithof. Van 3 tot en met 9 september fungeert het als het kloppende hart van Meet the Future: een kennisfestival waar knappe koppen hun innovatieve ideeën delen.

Studenten lijken hun weg te vinden naar het centrum van het kennisfestival dat maandag van start is gegaan. Het is een sfeervolle ontmoetingsplek, ingericht met picknicktafels en planten en overdekt met een tentdoek. Al is niet voor iedereen duidelijk wat Meet the Future is. ‘We dachten eigenlijk dat dit gewoon een bar was’, zegt HU-student Ewoud. ‘Ik ben nieuw in Utrecht, vandaag begonnen met mijn minor. De informatieborden staan middenin de looproute, daar loop je toch snel voorbij.’

Bezoekers kunnen er kort kennismaken met de verhalen van jonge innovatieve denkers, door bijvoorbeeld gebruik te maken van de ‘innovatiesnackmuur’. Uitgebreidere versies van de verhalen zijn te zien in de Boothzaal, iets verderop. De voorstellingen zijn gratis, duren maximaal een half uur en zijn -bij inschrijving- voor iedereen toegankelijk.

Theatermakers
De verhalen zijn tot stand gekomen door jonge wetenschappers en professionals te koppelen aan theatermakers en andere creatievelingen. Samen brengen ze de verhalen tot leven. Een voorbeeld is het verhaal achter Selficient, dat begon met vier HU-studenten die zelfvoorzienend wonen betaalbaar en toegankelijk wilden maken voor iedereen. Inmiddels zijn zij gestart met de bouw van hun duurzame woning in De Uithof.

Meet the Future wordt georganiseerd door SOON, in samenwerking met diverse kennisinstituten zoals de HU en Universiteit Utrecht en de gemeente. Voor het festivalprogramma en inschrijvingen, kun je de website van Meet the Future raadplegen. Voor woensdag zijn alle voorstellingen al volgeboekt.