Columns

Hoe haal je zo snel mogelijk je diploma?

Foto: Kees Rutten

De maandelijkse column van Willem Spork, student Journalistiek. Ditmaal: vijf briljante tips, tegen mensen die alsmaar willen friemelen.

Hallo nieuwe studenten. Wat leuk dat jullie er zijn. Ik ben Willem, net begonnen aan mijn vijfde jaar op de hogeschool en in die vier jaar heb ik toch aardig wat studenten-ervaring opgedaan.

Nu hoor ik je denken: ‘Vijf jaar? Zo’n studie duurt toch maar vier jaar?’ Ja klopt, wijsneus. Ik kan het ook niet helpen. Er waren onvoorziene omstandigheden en er kwamen wat dingen tussen. Kan gebeuren. Kijk, ik wil niet dat jullie hetzelfde overkomt. Studievertraging is geen lolletje en door mijn ijzersterke tips op te volgen, zorg jij ervoor dat je binnen vier jaar dat papiertje in je zak hebt. Hier komen ze:

1. Neem geen vriend of vriendin. Ze eten je eten op, kosten je veel te veel van je kostbare studielening en ze houden je ontzettend van je schoolwerk. Dat jij zo denkt van ‘hoppa, tijd om te gaan leren’ en dat hij of zij zo denkt van ‘nee hoor, wij gaan lekker aan elkaar liggen friemelen in bed.’ Heb je niks aan dus.
  2. Maak überhaupt geen vrienden. Je moet dan de hele tijd bier of wijn drinken in een schoolkroeg. Ze bellen ’s avonds om naar Tivoli te gaan, terwijl jij gewoon wil studeren. En als jij denkt van ‘hoppa, tijd om te gaan leren’ denken zij ‘ nee hoor, tijd om onszelf helemaal naar de getver te zuipen en daarna te friemelen ergens op een smerig toilet.’ Moet je echt niet willen.
  3. Ga niet op kamers. Op kamers ben je meer tijd kwijt aan het verdelgen van de ratten en het schoonmaken van je huisgenoten, dan dat je daadwerkelijk aan school kan werken. Je zou denken dat je op kamers gaat zodat je dichterbij school bent en dus meer kan studeren. Leugens.
    Studentenhuizen zijn vieze, een soort van stinkende verzorgingstehuizen. Alleen zorgt er niemand voor je en heb je huisgenoten die steeds denken ‘oei er gebeuren allemaal hormonale dingen in mijn hoofd en broekje, wie wil er friemelen?’ Erg vermoeiend, helemaal als het je buurvrouw is en ze allemaal vreemde geluiden maakt bij het friemelen.
  4. Last but alsnog echt ziek belangrijk: neem geen spelcomputer. Die wil misschien niet per se met je friemelen, maar vraagt meer aandacht dan die ene klasgenoot in je groepje die niks zelf kan.

Nou, ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje heb geholpen. Heel veel succes de komende jaren en veel plezier met het friem… studeren.