In aanloop naar de finale van de Honoursstudent van het Jaar – tijdens het Onderwijsfestival op 23 januari – belichten we de zes kandidaten in een aantal trefwoorden. Vandaag de laatste: Nynke Hospes, vierdejaars Culturele en Maatschappelijke Vorming.
Activiteit: ‘Ik heb meegedaan aan Project Wayfinder. Hierin leerden we, dat geestelijke gezondheidsproblemen van jongeren niet alleen door te veel werken komen, maar ook omdat jongeren niet weten waaróm ze doen wat ze doen: zingeving dus. Zonder een diepere betekenis in het leven, blijven deze klachten bestaan.’
Geleerd: ‘Het project betekende veel voor mij. Ik ben verlegen en introvert, maar dankzij Project Wayfinder kan ik door eigen reflectie anderen helpen om zingeving te vinden. Medestudenten, maar ook docenten. Ik ben in gesprek met leerteambegeleiders over hoe ze de filosofie en methodiek kunnen toepassen in hun eigen werk.
Het is leuk om te zien dat ze het enthousiast oppakken. Ik vond het in het begin moeilijk om contacten te leggen en een netwerk op te bouwen. Ik twijfelde eraan of mensen geïnteresseerd waren in wat ik te zeggen heb. Maar als je netwerken ziet als het verkopen van een product, dan wordt het een stuk eenvoudiger.’
Trots: ‘Dat het mij positief heeft veranderd. Om een voorbeeld te noemen: toen klasgenoten een oefening van mijn training deden om hun gemeenschappelijke waarde te ontdekken, vond ik het mooi om te zien hoe mijn eigen training in de praktijk uitpakte.’