Bruist ‘Utreg me stadsjie’ nog wel aan alle kant?

Studenten die een biertje willen drinken en luidkeels meezingen met Hollandse hits, komen in het Utrechtse uitgaansleven ruim aan hun trekken. Ook voor yuppen die onder het genot van een glaasje rode wijn en een kaasplankje hun drukke werkleven willen bespreken, heeft de Domstad veel te bieden. Maar is dat genoeg? Of kan het Utrechtse nachtleven bruisender?

Ja, vindt de 33-jarige Nick Nartey. Tegen RTV Utrecht en AD hield hij vorige week een vurig pleidooi voor de komst van een nachtburgemeester. Hij hekelt het verdwijnen van dansgelegenheden als Club Monza en Havana. Beide uitgaansgelegenheden zijn verdwenen, en er zijn restaurants voor in de plaats gekomen (sushirestaurant Sumo en biefstukrestaurant Loetje).

‘Het is niet meer zoals het vroeger was’, vindt Nartey. ‘Niet alle uitgaansgroepen worden nu goed bediend in de stad. Een nachtburgemeester kan onderzoeken en aanvoelen wat er mist in Utrecht en waar behoefte aan is.’

Stichting Nachtburgemeester Utrecht is in gesprek met gemeente, ondernemers, bewoners en uitgaanspubliek. Mocht er behoefte zijn aan zo’n nachtburgemeester, dan komen daar waarschijnlijk in september verkiezingen voor.

Is zo’n nachtburgemeester nodig in Utrecht? En valt er iets te zeggen voor de kritiek dat Utrecht haar ‘bruis’ kwijt is? Trajectum vroeg het aan studenten op de Hogeschool Utrecht.

Video: Jessica Buijs