Nieuws

‘Laat leraren achteraf hun master halen’

McKinsey legde de schoolsystemen van 25 landen onder de loep en analyseerde het beleid van tien landen – aangevoerd door Finland, Singapore en Zuid-Korea – die volgens internationale vergelijkingen het best presteren. Belangrijkste conclusies: laat alleen de beste scholieren en studenten toe tot de lerarenopleidingen, maak er topdocenten van en geef alle kinderen – dus niet alleen de slimsten – zo goed mogelijk onderwijs.

Pim Breebaart, collegevoorzitter van de multiculturele Haagse Hogeschool, kan zich goed vinden in de aanbevelingen. Toch denkt hij niet dat het Nederlandse onderwijs er wat mee opschiet als alle lerarenopleidingen, inclusief de pabo, alleen toegankelijk zouden zijn voor de beste vwo’ers. ‘Anders zou er een gigantisch lerarentekort ontstaan.’

De tekorten in het basisonderwijs zijn volgens hem alleen minder acuut omdat vooral meisjes het leuk vinden ‘iets met jonge kinderen’ te doen. ‘Toch stelt ook het basisonderwijs hoge eisen aan docenten. Bijna nergens anders ter wereld wordt zo vroeg voorgesorteerd als bij ons. Leerachterstanden moeten daarom zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Helaas gebeurt dat te weinig en daar zijn vooral allochtone leerlingen de dupe van.’

Docenten achteraf een masteropleiding laten halen is volgens Breebaart de beste oplossing. ‘Dat kost heel veel geld, zeker omdat je ze ook moet vrijroosteren. Maar het komt het onderwijs én de aantrekkingskracht van het beroep beslist ten goede.’ Hij hoopt dan ook dat minister Plasterk zijn miljard niet alleen opstookt aan de salarissen van leraren. ‘Als het McKinsey-rapport klopt, is dat niet de beste remedie voor het lerarentekort.’ (HOP)