Merel Bij de Vaate (24) is derdejaarsstudent International Business and Languages aan de Hogeschool Utrecht. ‘Normaal gesproken woon ik in Utrecht, nu ben ik vaker bij mijn ouders thuis omdat daar meer rust is om aan school te kunnen werken.’
Momenteel is Merel bezig met het afronden van vakken die een halfjaar of een jaar duren. Zij is dus ook aangewezen op het afstandsonderwijs via Microsoft Teams. ‘Eerst wist ik niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar nu vind ik het prettig en overzichtelijk om hiermee te werken. Soms loopt het beeld even vast, maar dan is bij die persoon de wifi-verbinding even wat minder goed. Echt problemen heb ik er niet mee.’
Lastiger vindt Merel het om tegelijkertijd bij verschillende lessen aanwezig te zijn. ‘Dan heb ik een klassikale bespreking en dan moet ik er even uit om in een kleiner groepje te werken. Daarna wil ik weer naar de ‘hoofdles’, dan moet ik soms even zoeken. Alle opdrachten en Powerpoints zetten de docenten op Microsoft Teams.
Alle schriftelijke tentamens van periode C zijn niet meer doorgegaan. Die tentamens zijn bij haar nu verdeeld over de komende weken tussen de online lessen door zodat die niet in de zomervakantie gemaakt moeten worden en om te voorkomen dat die tentamens op hetzelfde moment zijn met de tentamens van periode D. ‘Het is wel even wennen dat de tentamens tussen de lessen door zijn. Normaal gesproken heb ik meer tijd na school om te leren voor die tentamens. Toch vind ik dit wel beter als ik het vergelijk met een dubbele toetsweek of tentamens in de zomervakantie.’
Veel tentamens
Een tentamen uit periode C is nog doorgegaan, een ander is uitgesteld net als twee herkansingen. Een toets is bij Merel een meer uitgebreide toets geworden. ‘Ik heb soms het idee dat docenten niet van elkaar weten wanneer wij tentamens hebben. Ik heb komende drie weken elke week een tentamen, inclusief herkansingen. Dan heb ik eerst een tentamen en vervolgens een halfuur later les. Ik heb nog nooit zoveel voor school moeten doen als nu.’
‘Ik heb een fijne projectgroep, maar het is soms wel irritant dat vaak vier van de vijf vakken die ik volg in groepjes zijn. Het is moeilijk om contact met elkaar te houden doordat iedereen op een andere plek in het land woont.’ Merel spreekt haar projectgroep zo’n vijf keer per week waar veel tijd in zit door de afstand. ‘Bij sommige opdrachten vind ik dat docenten het ons beter individueel kunnen laten doen, dan zou de opdracht sneller af zijn.’ Haar docenten reageren snel op vragen via de mail. ‘Dat is fijn, want elke week heb ik deadlines, krijg ik feedback en heb ik weer een gesprek met de docent van dat vak.’ Wel vindt Merel het fijn dat de docenten en rooster aanhouden en daardoor structuur houdt in haar week.
Bij de online lessen is meestal iedereen uit Merel haar klas aanwezig. Zelf heeft ze nog geen enkele online les gemist. ‘Als je die lessen mist, mis je echt veel van de opdrachten en lesstof. Daarnaast heb ik nu geen excuus om niet aanwezig te zijn.’
Study abroad
Na de zomer gaat Merel naar de universiteit in Madrid voor study abroad. ‘Voor een deel zijn de vakken die ik daar ga volgen al goedgekeurd. Normaal gesproken zou je dan daar opzoek gaan naar een woning. Daar ben ik nu niet mee bezig omdat ik me afvraag of ik wel naar Madrid kan.’ Misschien blijft Spanje nog een langere tijd dicht of dat ze nog een paar maanden afstandsonderwijs moet volgen. ‘Ik wil niet in een stad gaan wonen waar alles nog voor een langere tijd dicht is.’
Het is voor Merel nog niet duidelijk of ze in september naar Madrid kan, dat is afhankelijk van wat de universiteit in Madrid gaat beslissen. ‘Ik weet niet waar ik aan toe ben. Ik doe wel wat voorbereidingen, maar minder dan studenten normaal gesproken zouden doen. Nu ben ik ergens mee bezig, maar ik weet niet of het doorgaat en ik weet ook niet wat de andere opties zijn.’