Nieuws

Profiel ‘ondersteuner’ moet scherper

De nieuw te starten associate degree ‘onderwijsondersteuner’ moet zich duidelijk onderscheiden van de lerarenopleiding en de mbo-studie voor onderwijsondersteuners.

Dat schrijft het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO) aan het ministerie van OCW. Op zijn verzoek heeft het platform een ‘rudimentair competentieprofiel’ op laten stellen. Dat zou het fundament moeten vormen voor een nieuwe tweejarige studie tot onderwijsondersteuner, die deel uitmaakt van de tweedegraads lerarenopleiding.  

Het Platform vindt dat het eind januari aangeleverde profiel nog te weinig verschilt met dat van leraren en onderwijsondersteuners op mbo-niveau 4. Het ministerie wil weten of er ruimte is voor een hoger opgeleide ondersteuner.

Hans Daale, woordvoerder van de Dutch Association fot Shorter Higher Education, ziet de opmerkingen van het LPBO niet als kritiek, maar noemt ze een signaal naar de politiek dat er meer tijd nodig is om te onderzoeken of er behoefte is aan de nieuwe opleiding. ‘De conclusie kan zijn dat de associate degree te weinig onderscheidend is en dat we het niet moeten doen’, zegt hij. Het voorstel is naar de lerarenopleidingen in het land gestuurd die bekijken of ze er iets in zien. (HOP)