Achtergrond

Trajectum presents GEM

One day I’ll be around zongen ze in hun vorige hit. En wij maar wachten. Op woensdag 23 april is het dan eindelijk zover. Utrechts ruigste rockband GEM doet dan De Uithof aan en geeft een gratis miniconcert in cafe Stef’s. Hoe is het voor frontman Maurits Westerik (26) om te spelen in de School voor Journalistiek, waar hij ook nog een blauwe maandag heeft gestudeerd?

‘Ja dan ben ik straks weer terug op de Padualaan! Ik heb vaak wat in Stef’s gedronken. Acht jaar geleden heb ik een jaartje Journalistiek gestudeerd. Maar ik had toen te veel aan mijn hoofd. Ik kon niet volledig voor de studie gaan, was te jong en te wild. Ik heb mijn propedeuse gehaald en besloot ik te stoppen om alles op een rijtje te zetten.

Ik heb daarna twee jaar gewerkt en toen heb ik de pabo gedaan op de Marnix Academie. Ook leuk, maar er zaten te veel meisjes en je zat daar echt van acht tot vijf. Ik kom me geen late avonden permitteren. Journalistiek is meer rock ’n roll, de pabo echt helemaal niet. Ik heb voor de muziek gekozen toen het met GEM goed ging en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Deze maand komt onze derde cd uit, met de symbolische titel New. De drummer en de gitarist zijn een tijdje geleden bijna tegelijk vertrokken, omdat ze de toekomst van GEM te onzeker vonden. We hadden snel een nieuwe drummer gevonden en dat was iemand die er helemaal voor wilde gaan. Dat gaf ons natuurlijk ook weer veel nieuwe energie. In plaats van een nieuwe gitarist te zoeken, ging ik zelf gitaar spelen. We zijn, lekker hecht, met z’n vieren door gegaan.

Het voelde als een nieuwe fase en dat gevoel wilden we benadrukken. Daarom hebben we een andere producer benaderd, Greg Haver uit Wales, die onder andere met de Manic Street Preachers heeft gewerkt. Hij was superenthousiast over onze demo’s en wilde graag een plaat met ons opnemen. Dat hebben we in Riga (Letland) gedaan. Het was erg goed om in een nieuwe omgeving te zitten. Wij zaten in een wijk met alleen maar communistische, betonnen gebouwen en gaten in de wegen. Eigenlijk best troosteloos. Maar we zaten allemaal zo vol met energie dat dat happy gevoel er wel uit kwam.

Ook visueel gezien wilden we rondom GEM alles anders. Dit keer leek het ons leuk om er een meisje op te zetten. En in dit Idols-tijdperk hadden we bedacht om daarvoor een auditieronde te doen. We hebben een oproepje op Myspace en Hyves geplaatst en binnen een week hadden vijfhonderd meisjes zich aangemeld, veel meer dan we hadden verwacht. We hebben er tweehonderd geselecteerd om in een weekend langs te komen. Aan het einde van dat weekend zaten we dus met uren leuk filmmateriaal en daar hebben we de nieuwe clip voor Look van gemaakt. Toen we het op YouTube zetten, hebben zij meteen hun hele netwerk ingeschakeld, waardoor de clip meteen goed bekeken werd.

Anna, een Amsterdamse modeacademie studente, is uiteindelijk ons GEM-meisje geworden. Ze had een GEM-pak gemaakt en we waren meteen verkocht. Ze staat op de hoes en waarschijnlijk komt ze ook in de volgende clips.

Het album is iets meer pop geworden, doordat we ons zo vrolijk en energiek voelden. De nieuwe GEM-shows worden ook een stuk gevarieerder met deze plaat erbij. Onze oude nummers zijn wat meer rock en wat sneller en de nieuwe brengen net even die twist erin. We willen graag wat nieuws laten zien. Onze nieuwe single Look is goed opgepikt door 3fm. We steken niet onder stoelen en banken dat we ambitieus zijn, we willen gewoon graag veel platen verkopen. En we staan te trappelen om weer te gaan spelen. Ik hoop heel erg op Lowlands. We hebben er in 2004 gespeeld en nu zou een goede tweede zijn!’

– 21 mei komt New officieel uit

– 9 mei speelt GEM in Tivoli De Helling