Vol goede moed loopt pabo-student Thijs van Kolfschooten (23) op 18 januari het toetslokaal in voor zijn landelijke kennistoets rekenen in Amersfoort. Hij en nog 114 HU-pabostudenten hebben zich voorbereid op deze cruciale digitale toets. Dan ontstaan er problemen: de studenten kunnen niet inloggen. Een week later, op 25 januari, bij de landelijke kennistoets taal, gebeurt hetzelfde. Hoe kon dat, is er een oplossing en hoe gaat het verder?
De twee kennistoetsen zijn voor alle pabo’s in Nederland verplicht. De student moet ze vroeg of laat voldoende afronden, anders kan hij niet afstuderen. Er ligt dus veel druk op. Des te vervelender vond Thijs het toen hij na een uur naar huis kon. Zonder dat hij zijn toets had gemaakt.
Technische problemen
Thijs: ‘Een groot deel van ons kon niet inloggen. De aanwezige coördinator begon gelijk te bellen met een technicus van 10voordeleraar’, vertelt hij. Die landelijke toetskoepel is verantwoordelijk voor het organiseren en verstrekken van de kennistoetsen (LKT’s). ‘Na vijf minuten moesten we het programma refreshen. Geen resultaat. Na nog een belletje moesten we de computers opnieuw opstarten en weer proberen in te loggen. Dat werkte ook niet.’
Daarop besloot de examencommissie in overleg met 10voordeleraar om de studenten naar huis te sturen. Er zou snel meer informatie volgen over de herkansing.
Iets met een ezel
Een week later stond de pabostudent opnieuw klaar voor het toetslokaal, dit keer voor zijn kennistoets taal. ‘Straks gaat het weer mis’, grapte hij tegen zijn studiegenoten. En na een paar minuten was het weer zo ver: de studenten konden niet inloggen. Er werd gebeld, gerefresht, en tot slot moesten een kleine 400 pabostudenten in Nederland weer weg zonder afgeronde toetsen.
Op korte termijn kon hij de toetsen inhalen, maar Thijs vindt de gang van zaken vervelend. ‘Hoe kan zoiets nou twee keer achter elkaar mis gaan? Voor mij was het de eerste keer dat ik de toetsen zou maken dus ik heb nog wat kansen tegoed. Voor anderen was deze toets het laatste wat ze nog moesten afmaken voor een diploma.’
Wat was er aan de hand?
Margot Loop, opleidingscoördinator van de HU-pabo, betreurt de hele situatie enorm. ‘Studenten leren er hard voor, zijn nerveus, moeten er soms vrij voor vragen van hun werk.’ Maar de pabo’s konden hier niets aan doen, benadrukt ze. Zij faciliteren de lokalen voor de toetsen, maar de verstrekking daarvan loopt via 10voordeleraar.
Loop is te spreken over hoe de organisatie heeft gehandeld. ‘10voordeleraar nam direct contact op met hun dataleverancier om te horen of het probleem meteen kon worden opgelost’, legt ze uit. Dat bleek niet het geval. ‘Er waren capaciteitsproblemen: er wilden teveel studenten tegelijkertijd inloggen. Daardoor raakte het systeem overbelast.’
Voor de volgende toets schroefde de leverancier de capaciteit flink op. Tevergeefs, bleek bij het toetsmoment. ‘Naar wat er precies mis ging doet 10voordeleraar onderzoek’, zegt Loop.
Papieren toetsen in het uiterste geval
Omdat de reken- en taaltoetsen landelijk georganiseerd zijn, was het prikken van een nieuwe datum aan 10voordeleraar. ‘Zij kwamen bij ons met een nieuwe dag waarop het inhaalmoment kon plaatsvinden. Die dag hebben wij ingepast in alle andere tentamens die in die weken afgenomen werden’, zegt Loop. ‘Door het land heen werden de starttijden van de toetsen allemaal een half uur uit elkaar gelegd. Daardoor omzeilden ze bij de herkansingen de capaciteitsproblemen en konden de toetsen gelukkig vlekkeloos worden ingehaald.’
Volgens 10voordeleraar is dat voor nu even de oplossing. Programmadirecteur Peter Roos: ‘Ondertussen worden de achterliggende problemen door een extern onderzoeksteam onderzocht. Tot de resultaten van dat onderzoek er zijn en we de juiste oplossing hebben toegepast, blijven we zorgen dat de spreiding van de startmomenten zodanig is dat de problemen uitblijven.’
Als uit het onderzoek zal blijken dat de risico’s op technische problemen te hoog zijn, kan 10voordeleraar overwegen om te zorgen voor papieren back-uptoetsen. ‘Maar dat is praktisch gezien ingewikkeld’, zegt Roos. ‘Per toets doen er gemiddeld 2.000 studenten mee en het realiseren van zo’n papieren back-up kost weken voorbereidingstijd’, schat hij in.
Geen kortetermijnoplossing
Voor nu is er dus geen oplossing achter de hand als er weer problemen ontstaan. Toch zegt Roos dat studenten zich geen zorgen hoeven te maken. ‘We weten nu dat er zo’n 500 studenten tegelijkertijd in kunnen loggen zonder problemen. Voor de komende toetsmomenten zorgen we ervoor dat we onder die grens blijven.’
Hij benadrukt dat er ook veel studenten zijn geweest die op de 18e en de 25e de toetsen zonder problemen hebben kunnen maken. Hoeveel precies kan hij niet zeggen. Het geldt in ieder geval voor alle studenten die de toets die dag in de ochtend of de avond hebben gemaakt. Ook benoemt hij de pech die de Hogeschool Utrecht gehad heeft: ‘De HU werd twee keer getroffen door de storingen, terwijl veel andere pabo’s er geen last van hebben gehad.’
Drie keer pech
Met de uitleg en oplossingen van 10voordeleraar kan Thijs niet zoveel: ‘Ik snap dat ze misschien niet veel meer kunnen doen dan ze gedaan hebben. Maar het feit blijft dat ik tot twee keer toe mijn toetsen niet kon maken. Het had gewoon niet moeten gebeuren en zeker geen twee keer.’ De rekentoets rondde hij uiteindelijk succesvol af op het inhaalmoment dat aangeboden werd door 10voordeleraar, maar voor de taaltoets was dat een ander verhaal.
‘Ik raakte vlak voor dat inhaalmoment besmet met het coronavirus, dus ik kon niet gaan. Nu moet ik daardoor nog langer wachten tot ik mijn toets kan maken, opnieuw leren, et cetera. Ik snap dat school niks kan doen aan mijn besmetting maar het stapelt wel allemaal op.’ Op 15 maart heeft Thijs weer een nieuwe kans voor de taaltoets. ‘Hopelijk werkt dan alles weer naar behoren.’