Femke Boonstra studeert Journalistiek aan de HU.
Het was lekker weer en aan het strand gingen al snel de kleren uit. Het observeren kon beginnen. Heerlijk vind ik dat: op een terrasje zitten met een glas wijn en dan kijken naar het volk wat voorbij trekt.
Steeds meer jonge vrouwen kiezen voor een ingreepje. Fillertje hier, botox daar. De jurkjes gaan uit en daar komen de enorme Brazilian butlifts tevoorschijn. Ik wil geen vrouwen bashen, want ik vind dat we er juist voor elkaar moeten zijn. Maar ik voel me toch geroepen om net als die grote zus te zeggen: ‘Zou je dat nou wel doen lieverd?’
In nog geen tien jaar tijd is plastische chirurgie onder jongeren met 258 procent gestegen. Dat valt dus op als je aan zee zit. Het maakt ook niet uit bij welke tent je gaat zitten, de borsten, billen en lippen worden steeds voller (en dat is lief uitgedrukt).
Het uiterlijk vertoon zit hem ook in het kikken op wat je aanhebt of zelfs bestelt. ‘Schenk maar de duurste wijn in en doe er ook maar wat oesters bij!’ Niet omdat het lekker is, maar puur voor het beeld, de foto op social media.
Dat ‘kijk ons nou- gedoe’ creeërt FOMO. Ik zie het bij mijn vriendinnetjes. Ze zien een verhaal voorbijkomen op Instagram en dan begint het, ‘Ik wist niet dat zij een feestje gaf’, ‘Waarom ben ik niet uitgenodigd?’ en ‘Wie waren erbij?’
Het ligt gewoon aan die rot social media, ik word er treurig van. Alles heeft een filtertje. Als je maar lang genoeg blijft scrollen ga je vanzelf geloven dat je aan de botox moet. Monkey see monkey do, want niemand wil een eenzaam aapje zijn.