Achtergrond

Canvas blijft lastig, maar oplossingen zijn er écht wel

canvas doolhof
Foto: iStock

Studenten én docenten klagen vaak over Canvas. ‘Onoverzichtelijk’ en ‘onpraktisch’, oordelen beide partijen. Maar hoe kan het beter? En welke oplossingen liggen voor het oprapen? Journalistiek-student Noa vindt de antwoorden.

Je opent je laptop om de eisen van een opdracht te zoeken. Na meerdere keren de ontelbare mapjes van de cursus doorgespit te hebben, heb je nog steeds niet gevonden wat je zocht. Welkom op Canvas.

Canvas is een systeem dat docenten en studenten moet ondersteunen bij het lesgeven en leren. Je kunt er het cursusaanbod vinden, werken met docenten en medestudenten op afstand, video’s delen, feedback inzien en quizzen doen. Maar HU-studenten zoals ik vinden het moeilijk om er hun weg te vinden. Docenten ook, blijkt.

Studenten vinden hun informatie niet

Verpleegkundestudent Abe (23) vindt Canvas heel onpraktisch. ‘Het onhandigste is dat er tussen huidige vakken ook vakken staan uit voorgaande jaren. Dat is onoverzichtelijk. Het zou helpen als docenten duidelijk zeggen waar de info die we nodig hebben voor hun vak te vinden is.’

Human Resource Managementstudent Yulika (19) ervaart ongeveer hetzelfde. ‘De cursussen die je volgt zijn te zien als tegels. Je kunt deze tegels onzichtbaar maken, maar deze functie verwijdert bij mij de verkeerde tegels en werkt dus niet goed. Verder zou ik het prettig vinden als docenten allemaal hetzelfde format zouden gebruiken om informatie te delen. Dan hoef ik niet iedere nieuwe periode uit te zoeken waar welke informatie staat.’ (Over dat format hadden studenten het al eerder in de video die Trajectum maakte over Canvas).

De Canvas-adviseur voor docenten ziet de verschillen

Bram Tap helpt docenten met hun vragen over Canvas. Hij is e-adviseur. ‘Ik ben er om docenten te helpen het aantrekkelijk te maken voor studenten. Canvas moet werken voor ieder type van iedere opleiding.’

Docenten vragen Tap vaak hulp bij het vinden van hun weg tussen de verschillende applicaties waar de HU mee werkt. ‘Ze zoeken ook een balans tussen digitaal- en fysiek onderwijs en vragen me welke functionaliteiten echt handig zijn en welke ze kunnen weglaten. Door corona werd Canvas versneld ingezet. Dat vergt nog steeds wat van ze.’

Tap ziet dat opleidingen Canvas inderdaad op verschillende manieren gebruiken. ‘De een heeft ook meer hulp nodig met de vormgeving dan de ander. Voor studenten is het resultaat lang niet altijd duidelijk.’

Docenten over Canvas

Swenne van Roosmalen was eerst tegen Canvas, maar ging gaandeweg de voordelen zien. De geschiedenisdocent aan de HU vindt de software redelijk gebruiksvriendelijk. Ze merkt wel dat haar collega-docenten er verschillend mee werken: iedereen zet zijn informatie en opdrachten op een andere plek. ‘Dat is verwarrend voor studenten. Zelf krijg ik overigens nooit slechte feedback over mijn canvaspagina. Wel soms de vraag of ik informatie wil toevoegen. Een cursus over Canvas had ik handig gevonden. De HU vernieuwt veel en docenten moeten altijd snel mee. Vanwege die vaart is er geen tijd voor uitleg.’

Haar collega docent Pascal Sluiter kreeg wel degelijk uitleg. ‘Dat was bij de introductie van Canvas. Onze opleiding Bedrijfskunde houdt zich aan een vast format. Ik ken lang niet alle functionaliteiten, maar ik kan er prima mee uit de voeten. Bovendien hebben we key users die helpen met alle vragen over Canvas.

Illustratie: iStock

Rechtendocent Stijn Bollinger zou zo’n key user-collega best kunnen gebruiken. ‘Ik mis bepaalde functies op Canvas. Het zou bijvoorbeeld handig zijn als je er kunt vergaderen met elkaar, of samen in een document kunt werken. Dat kan misschien wel, maar ik zou niet weten hoe. Een standaard Canvas-format voor elke opleiding, zou niet werkbaarbaar zijn. Opleidingen zijn daarvoor te verschillend ingericht.’

Weinig docenten volgen de cursus

Docenten kunnen zich aanmelden voor een cursus Canvas, maar wel pas maanden nadat school is begonnen.
Tap: ‘Wij e-adviseurs hebben elk begin van het schooljaar contact met opleidingen om te kijken wat ze nodig hebben. Op dat moment hebben ze vaak weinig vragen, doordat ze vanuit een gezamenlijk ontwerp werken dat door een kernteam is ontworpen. Pas weken later komen vaak de vragen.’

Afgelopen november was er op het Ontwikkelfestival een verdiepende cursus Canvas voor docenten. Daar was Van Roosmalen graag naartoe gegaan. ‘Het Ontwikkelfestival ken ik, maar ik wist niet dat deze cursus werd aangeboden’, merkt ze erover op. Er waren twaalf aanmeldingen. Dat was ook het maximale aantal. Uiteindelijk kwamen er acht opdagen.

Allemaal op één format?

Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat alle docenten binnen een opleiding Canvas op dezelfde manier gebruiken? Tap: ‘Dat kan, dan moet je een template maken. Dat creëert duidelijkheid voor de student. Maar in de praktijk blijkt dat docenten veel vrijheid hebben en dat vertaalt zich naar verschil tussen hun ontwerpen.

Docenten mogen hun onderwijs binnen de gestelde kaders zelf vormgeven. Canvas kan bijvoorbeeld worden gebruikt als informatievoorziening, maar kan ook ingezet worden als een online community waar je samen kunt leren en ideeën kan uitwisselen. Volgens Tap is het van belang dat dat zo blijft. ‘Een eigen draai is belangrijk en mag naar mijn idee nooit ontbreken in een digitale omgeving.’

Wat nu?

Iedere docent écht hetzelfde laten werken met Canvas is volgens Tap moeilijk. ‘We hebben weleens gedacht aan het maken van een voorbeeld-template, maar er zijn zoveel verschillende onderwijsvormen dat dit bijna niet mogelijk is.’

Wat kunnen studenten en docenten dan wél doen om hun gebruik van Canvas te verbeteren? Volgens Tap is het niet zo ingewikkeld. ‘Docenten moeten een visie hebben over hoe ze digitalisering willen inzetten. Vervolgens moeten ze samen met studenten gaan onderzoeken wat daarvoor de beste manier is.’

Dat wordt vergaderen dus.