Columns

Zoektocht naar een verloren pakketje

"Nee meneer, zonder verzendnummer van uw pakket kunnen we u niet helpen."

"Maar er is nooit een verzendnummer in Nederland gegeven. Ik heb trouwens wel een nummer van DPD."

"Kunt u dat nummer dan geven?"

"Nul vijf twee acht…"

"Hoho. Internationale verzendingen zijn altijd met letters in het begin, die staan voor het land waar het naartoe is gestuurd."

Dit is het begin van de zoektocht naar een pakketje van mijn Amerikaanse klasgenoot. Toen wij als klas eind december van Nederland naar Denemarken verhuisde, dacht zij slim te zijn. Waarom al die spullen die ik heb verzameld met het vliegtuig meenemen en per kilo betalen, dat kan veel goedkoper via de post.

Nadat de Amerikaanse afgelopen twee maanden eerst zelf de bureaucratie te lijf was gegaan, per telefoon, fax en email, vraagt ze mij om naar de TNT Klantenservice te bellen.

"Maar dit is het enige nummer wat ik van de Deense Post heb."

"Hoe komt u eigenlijk daaraan als het pakket nooit is aangekomen?"

"Nou het pakket is aangekomen bij het adres, maar de bewoner was niet thuis. Toen heeft hij een mooi papiertje gekregen, met dat nummer. De tweede bezorging is nooit geweest."

"Maar waarom belt u dan met TNT in Nederland?"

"Omdat volgens de website van de Deense Post het pakket weer naar Nederland is verstuurd."

"Ja, maar zonder nummer kan ik u niet helpen."

"Maar ik geef u net het nummer van DPD."

"Dat nummer kan ik niet invoeren."

"Maar ik zie online dat mijn pakket in Best staat."

"TNT heeft helemaal niets in Best."

"Oh… maar het staat er wel."

"Sorry meneer, ik kan u echt niet helpen."

Gefrustreerd hang ik na een goede twintig minuten op. Het pakket heeft een nummer, online staat waar het is afgeleverd, maar toch is het kwijt. Ik draai het papiertje van de DPD om en het grote logo komt me bekend voor.

Toch maar eens DPD.nl intikken. En wat blijkt: DPD voor uw pakketlogistiek. Bij de contactgegevens kom ik een adres in Best tegen. Zou het pakketje dan hier staan?

"Goedemiddag. DPD Nederland, waarmee kan ik u van dienst zijn?"

"Ik ben mijn pakketje kwijt…."

"Wat vervelend meneer, heeft u misschien een nummer?"

"Ja, een Deens nummer."

"Geeft u maar."

"Nul vijf twee acht…"

"Ja, dat pakketje is teruggekomen. Het is teruggestuurd naar de verzender."

"Dat lijkt me sterk, want het is hier niet. Als retouradres stond een Deens adres, en hier is niets aangekomen."

"Ja, maar onze klant is TNT, daar is het naar geretourneerd."

"Maar zij kunnen het pakket niet vinden, omdat ik geen goede code heb."

"Ja, wij werken met verschillende systemen, maar ik kan u wel even het TNT nummer geven: 3SWPPK1…."

"En weet u ook waar het pakketje zich nu bevindt?"

"Ja, in Dordrecht aan de P.A Pieterzeemanweg 104."

Dus maar weer opnieuw met TNT bellen.

"TNT Klantenservice, waarmee kan ik u van dienst zijn."

"Ja, ik ben een pakketje kwijt."

"Hel vervelend, heeft u ook een nummer?"

"Ja!! 3SWPPK1…."

"Zo te zien ligt het bij onbestelbare stukken in Den Haag. Het is retour gekomen."

"Stuurt u dan niet normaal het pakket terug naar de afzender?"

"Ja, maar dat is niet gebeurd."

"Komt dat misschien omdat het retouradres Deens was?"

"Zou kunnen meneer, belt u daar vandaan?"

"Ja mevrouw, mijn klasgenoot wacht hier al vier maanden op dat pakket."

"Oh, vervelend. Ik kan u een navraagformulier toesturen en dan kunt u het pakket alsnog ontvangen."

"Ook in Denemarken?"

"Dat weet ik niet meneer, ik zal u daarvoor even doorverbinden."

"Hoi, u kon mij meervertellen."

"Pardon meneer, wat bedoelt u? U bent koud doorverbonden."

"Koud?"

"Ja, zo noemen wij dat. Dat betekent dat ik niet weet wat uw situatie is."

"Nou, mijn klasgenoot heeft uit Nederland een pakketje naar Denemarken verstuurd, maar staat nu bij onbestelbare stukken. Nou zou ze het graag terug willen hebben, alleen ze komt niet meer in Nederland."

"Ah dat is vervelend. Maar wij kunnen het ook naar Denemarken sturen. Als u uw adres geeft krijgt u een navraagformulier toegestuurd."

"Kan ik dat formulier ook downloaden? anders duurt het weer een week voor het hier is."

"Nee. Downloaden, dat kan helaas niet. Ik weet eigenlijk niet waarom."

"Oh, ik heb hier trouwens wel al zo’n formulier liggen."

"Pardon?"

"Ja, er is een officiële zoektocht naar het pakket ingesteld, maar verrassing: nooit meer wat van gehoord. Zou ik anders dit formulier nog een keer naar u faxen."

"Maar u kunt helemaal niet naar ons faxen."

"Wat? De vorige keer werd er een faxnummer doorgegeven. Niet gek dat er nooit een zoektocht naar het pakket is begonnen…  Nou, stuur dat formulier maar op."