Veertig bestuurders boven Balkenende-norm

In totaal overschreden in 2008 veertig onderwijsbestuurders de zogeheten Balkenende-norm van 181.773 euro per jaar. Negen van hen besturen een hogeschool, vijf staan aan het roer van een ROC.

HU-bestuurders bleven onder de Balkenende-norm. Collegevoorzitter Geri
Bonhof verdiende in totaal 162 duizend (exclusief 13 duizend
autokosten) en Huib de Jong 157 duizend (ex zevenduizend voor de auto).

De voorzitter van Wageningen Universiteit ontving vorig jaar het meest van alle bestuurders in het hoger onderwijs: 313 duizend euro. Dat is tien keer zoveel als een promovendus.

Dit blijkt uit een lijst die de Algemene Onderwijsbond heeft gemaakt op basis van de jaarverslagen. Net als vorig jaar staat Wageningen Universiteit drie keer in de top tien. De twee andere bestuurders kregen 244 duizend euro voor hun inspanningen, inclusief pensioenbijdragen.

Afgezien van de Wageningse voorzitter Aalt Dijkhuizen komt niemand boven de drie ton uit. Op de tweede, derde en vierde plaats staan de voorzitters van de Vrije Universiteit, de Universiteit Maastricht en de Universiteit Utrecht met respectievelijk 277 duizend euro, 263 duizend euro en 247 duizend euro.

De eerste hbo-bestuurder staat op de achtste plaats: Lein Labruyère van de Hogeschool Inholland verdiende 228 duizend euro, inclusief de kosten voor zijn dienstauto. Daarmee steekt hij boven zijn baas Geert Dales uit, die op de twaalfde plek staat met 220 duizend euro. Maar bij Dales zitten er in dat bedrag geen autokosten verwerkt.

De Balkenende-norm geldt vooralsnog alleen voor ambtenaren, maar ook de semi-publieke sector wordt aan banden gelegd. Het kabinet hoopt volgend jaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer te sturen.