Jongeren tussen de 18 en 35 jaar geven gemiddeld 130 euro per maand uit aan kleine uitgaven buiten de deur. Eén op de drie jongeren maakt zich zorgen om deze ‘impulsaankopen’. Deze groep is gevoeliger voor verleiding dan de groep oudere volwassen, blijkt uit onderzoek van de SNS Bank.
Je koopt bijvoorbeeld een broodje op het treinstation of iets te drinken omdat je je to-do lijst af hebt. De SNS bank noemt dit de ‘treat culture’. 40% van de jongeren heeft achteraf spijt. Uit het onderzoek van de bank blijkt dan ook dat 65% van deze kleine uitgaven impulsief zijn gedaan. Volgens gedragspsycholoog bij de SNS Florien Cramwinckel, komt dat deels doordat bepaalde hersenfuncties (plannen en organiseren) zich pas op latere leeftijd ontwikkelen.
Maar ook sociale factoren kunnen voor verleiding zorgen. 28% van de jongeren koopt iets sneller nadat het item is aangeprezen door een influencer op sociale media. Onder degenen die vaker dan twintig keer per dag hun sociale media checken, loopt dit percentage op tot 46%.