Een buddy, gabber, makker, vriend of gewoon een maatje. Iemand bij wie je terecht kan. Het Maatjesproject van Humanitas bestaat dit jaar vijf jaar. Het project heeft als doel studenten met studieproblemen te helpen door ze te koppelen aan een medestudent.
Studieclub
Christa Grootveld en Rogier Meijs
Christa is een rustig onopvallend meisje. Rogier, een grote jongen in motorpak en dreadlocks. Een bijzondere combinatie. Door samen te studeren hebben Christa en Rogier allebei net hun hbo-diploma weten te behalen.
Wie: Christa Grootveld en Rogier Meijs
Leeftijd: 21 en 28
Studie: 2009 afgestudeerd hbo-rechten, 2009 afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening
Zijn maatjes sinds: Begin 2008, inmiddels opgeheven
Vrijwilligerswerk
Christa: ‘In het laatste jaar van mijn studie had ik veel tijd over. Ik wilde graag vrijwilligerswerk doen en de doelstellingen van Humanitas spraken mij aan. Na een sollicitatiegesprek bij deze organisatie werd er een maatje gezocht, maar een match was op dat moment niet mogelijk. Gelukkig ging een nieuw project ‘de studieclub’ van start, waarin studenten samen konden studeren. Ik besloot met dit groepje mee te doen. Misschien kon ik er iets van opsteken.’
Studieclub
Rogier: ‘Toen de studieclub van start ging was ik bezig met mijn afstudeerproject. Dit schoot niet op. Ik was snel afgeleid als ik aan de slag moest, wist niet waardoor dat kwam en raakte gedemotiveerd. Toen bij mij ADHD werd gediagnostiseerd, wist ik wat de oorzaak was. Via een decaan kwam ik bij het net opgerichte studiegroepje van het Maatjesproject terecht. Het was een stok achter de deur om aan de slag te gaan.’
Christa: ‘We zaten in een groepje van vijf man waarmee we elke week afspraken.’
Begeleiding
Rogier: ‘De eerste keer dat het studiegroepje elkaar ontmoette was er begeleiding vanuit Humanitas bij. Iedereen die bij Humanitas aanklopt, krijgt eerst een intakegesprek, waardoor medewerkers een beeld krijgen van de studenten.’
Christa: ‘Iedereen in het clubje werkte zelfstandig. We hadden geregeld intervisie met de groep en iemand van Humanitas. Problemen kon je hier melden.’
Eerste keer
Rogier: ‘De eerste keer dat we samen studeerden was geen succes. We kwamen bijeen in een veel te klein hokje op de Letterenfaculteit van de Universiteit Utrecht..’
Christa: ‘De week erna hadden we wel een goede plek. Als student op de hogeschool kun je via het intranet een lokaal reserveren. Dit deden we een week van tevoren en we huurden voor ruim drie uur een ruimte. Dit werkte perfect.’
Studeren
Rogier: ‘Die drie uur waren we echt bezig. Natuurlijk klets je af en toe, maar de meeste tijd studeerden we serieus.’
Christa: ‘Als je thuis studeert, vertonen je meestal studieontwijkend gedrag. Nog even schoonmaken, koken, tv-kijken en ga zo maar door. In die paar uur met het studieclubje werd je gedwongen door te werken.’
Resultaat
Rogier: ‘In ons clubje was iedereen met zijn afstudeerproject bezig. Door de club heb je de sociale verplichting om te komen en aan de slag te gaan. In augustus dit jaar studeerde ik af en ik werk nu.’
Christa: ‘Zonder de groep had ik nooit zulke hoge cijfers voor mijn afstudeerproject gekregen. Ik vind dat een studieclub standaard vanuit school moet worden aangeboden.’
Bouwkundemaatjes
Amir Alitejawi en Hayet Benkacem
Hayet is een sociaal bewogen vrouw die weet was ze wil. Amir vluchtte elf jaar geleden vanuit Irak naar Nederland. Hij studeert bouwkunde, maar door zijn slechthorendheid ontgaat hem veel. Hayet is sinds een jaar zijn maatje. Door haar begeleiding boekt Amir goede studieresultaten.
Wie: Amir Alitejawi en Hayet Benkacem
Leeftijd: 32 en 27
Studie: derdejaars bouwkunde, vierdejaars bouwkunde
Zijn maatjes sinds: december 2008
Vrijwilligerswerk
Hayet: ‘Via de schoolmail kregen alle bouwkundestudenten vorig jaar een bericht over het maatjesproject van Humanitas. Ik vond het een goed initiatief en voelde me aangesproken om mensen te helpen. Ik had wel eens vrijwilligerswerk op de sportclub gedaan, maar nog nooit iemand begeleid.’
Slechthorend
Amir: ‘In 2002 kwam ik erachter dat ik slechthorend ben. In mijn eerste studiejaar had ik het daar moeilijk mee. Ik was buitenlander, slechthorend en wist niet hoe het Nederlandse schoolsysteem werkte. Wanneer meerdere mensen tegelijk praten, gaat veel langs mij heen. Ook tijdens hoorcolleges heb ik daar last van. Ik krijg maximaal zestig procent van een college mee. Via een decaan ben ik in mijn tweedestudiejaar bij het Maatjesproject terecht gekomen. Ik heb aangegeven dat ik graag een maatje van dezelfde opleiding wilde, aangezien hij of zij de termen uit het vakgebied begrijpt.
Hayet: ‘Ik vind het niet lastig om met Amirs slechthorendheid om te gaan. Als je één op één met hem praat, merk je er niks van. Af en toe praat hij een beetje onduidelijk, maar dat doet iemand met een dialect ook.’
Afkomst
Amir: ‘Hayet en ik zijn allebei van buitenlandse afkomst. Ik ben Irakees en zij is Marokkaans. Het is fijn om een maatje te hebben die mijn cultuur begrijpt en waar ik Arabisch mee kan praten.
Hayet: ‘Ik heb het idee dat bij Humanitas rekening gehouden is met Amirs afkomst en dat ik juist daardoor bij hem ben geplaatst. Dat we daarnaast dezelfde opleiding doen, is mooi meegenomen.’
Begeleiding
Hayet: ‘De eerste keer dat ik Amir ontmoette was in een café op het station. We werden door de begeleider van Humanitas officieel aan elkaar gekoppeld. Het leek net een datingbureau. In principe moet iedereen die maatje wordt een basiscursus volgen. Omdat ik later in het jaar maatje werd, heb ik deze niet gehad.’
Amir: ‘Het klikte meteen. We vertelden wat over onszelf en ik legde uit dat ik slechthorend was. We hebben vervolgens meteen twee vervolgafspraken gemaakt zodat we aan de slag konden.’
Eerste keer
Hayet: ‘De eerste keer dat ik Amir begeleidde, verliep meteen goed. We hadden in een leerhok op school afgesproken. Amir kwam met tekeningen aanzetten en daar hielp ik hem mee. Na de eerste keer spraken we één keer in de twee weken een uur met elkaar af.’
Studeren
Hayet: ‘Omdat ik een jaar verder ben met mijn studie, heb ik de leerstof die Amir krijgt al gehad. Het begeleiden gaat hierdoor goed. Als iets onduidelijk voor hem is, kan hij met vragen bij mij terecht. Zo teken ik af en toe iets voor, zodat hij een beeld krijgt hoe iets in elkaar steekt. Één keer heb ik hem duidelijk moeten maken dat ik niet zijn huiswerk ging maken. Hij wilde namelijk mijn gemaakte werk hebben. Daarna is dat niet meer voorgekomen.’
Amir: ‘Hayet is voor mij meer dan een maatje. Ze is een vriendin. Het Maatjesproject is een uitkomst voor mij als ik iets niet begrijp.’
Resultaat
Amir: ‘Het Maatjesproject duurt normaal maar een jaar. Ik heb gevraagd of Hayet ook aankomend jaar er voor mij wil zijn en gelukkig heeft ze toegezegd. Ze maakt mij zekerder en dat is een heel fijn gevoel. Ik praat meer in een groep en ben gedreven en gemotiveerd om mijn studie goed af te ronden. Mijn wereld is een stukje groter geworden.’
Hayet: ‘Ik krijg veel voldoening uit het werk dat ik doe. Daarnaast vind ik dat een school permanent studiegroepjes moet aanbieden. Dan is de stap voor een student veel makkelijker om hulp bij het leren te zoeken.’
Humanitas
Het Maatjesproject is een onderdeel van de landelijke vrijwilligersorganisatie Humanitas. Humanitas staat voor de Nederlandse Vereniging voor Maatschappelijke Dienstverlening en Samenlevingsopbouw. Deze organisatie geeft mensen die dat nodig hebben tijdelijk een steuntje in de rug. Het Maatjesproject is gericht op hulp door studenten aan studenten met psychische problematiek of lichamelijke beperkingen. Bij deze studenten wordt een begeleider/maatje geplaatst die de student begeleidt. Onder de studenten die hulp zochten is het project een succes gebleken. Op dit moment zijn er vijf koppels actief.
Opgericht: Mei 1945
Aantal vrijwilligers: 10.000
Aantal betaalde werknemers: 300